Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw

Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw

In navolging van de compacte Volkswagen T-Roc, wordt de Tiguan binnenkort ook als snelle R leverbaar. Onze fotografen snapten hem tijdens wintertests in Zweeds Lapland.

In een poging de grotere luchtinlaten en vettere bumperpartijen te camoufleren, is de testploeg druk in de weer geweest met wit plakband. Maar door de kou heeft hier en daar een randje losgelaten. Daardoor geeft de Volkswagen Tiguan R toch zijn ware aard bloot. Het allerduidelijkst zien we dat natuurlijk aan de viervoudige uitlaat, al heeft Volkswagen geprobeerd ze te verdonkeremanen door ze zwart te schilderen.

Tiguan R minder snel dan T-Roc R?

Laat je trouwens niet misleiden door de nogal kleintjes ogende wielen op de auto met de groene nummerplaat voorop. Onze inschatting is dat Volkswagen de Tiguan R op minstens 19-inch lichtmetaal zet. De Tiguan R met de Duitse nummerborden (zie hieronder) is wat dat betreft een betere afspiegeling van de werkelijkheid.

Voor de specificaties van de Tiguan R duiken we in de technische gegevens van de Volkswagen T-Roc R. De verwachting is namelijk dat de snelle Tiguan van dezelfde aandrijflijn gebruikmaakt. Dat wil zeggen dat er een tweeliter TSI-motor met 300 pk in hangt, standaard gekoppeld aan 4Motion-vierwielaandrijving en een zeventraps DSG-transmissie. Vraag is echter of de Tiguan R net zo'n rappe rakker wordt als zijn kleine broertje. Want de Tiguan legt duidelijk meer kilo's in de schaal. Sterker nog, dat scheelt toch algauw een dikke 200 kg! Zou Volkswagen de motor om die reden toch nog een pk'tje of 50 opkietelen? Want het zou sneu zijn als je met je dikke Tiguan de T-Roc R niet kunt bijhouden ...

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw

Facelift Volkswagen Tiguan

Wat we zeker weten, is dat de door ons gesnapte Tiguan R ook een aantal kenmerken heeft die alle Tiguans binnenkort krijgen, want er zit ook een facelift in het vat. Zo zien we nieuwe koplampen die wel wat weg hebben van de lampunits op de Volkswagen Golf 8. Verder krijgen
alle Tiguans achterlichten met een aangepaste lay-out en gewijzigde bumperpartijen. Alleen zien die er natuurlijk niet in alle gevallen zo uit als de bumpers van de opgediRkte 300 pk-versie.

We verwachten dat de Volkswagen Tiguan R en de bijbehorende facelift eind 2020 officieel worden gepresenteerd. De marktintroductie zal vervolgens niet lang meer op zich laten wachten.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Komt u maaRRR: Volkswagen Tiguan R warmt op in de sneeuw
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties