Waar komt toch de vierdeurs coupé vandaan?
Sedans bestaan niet meer, als we marketingafdelingen moeten geloven. Zowat iedere vierdeurs gaat in persberichten door het leven als coupé, want dat staat sportief en voornaam. Maar het gaat te ver om te zeggen dat de vierdeurs coupé - vaak gewoon een sedan met een lagere daklijn - een recente uitvinding is. Wist je dit over de veelbesproken carrosserievorm?
Waar komt het woord 'coupé' vandaan?
Terug naar de oorsprong: in de 18de eeuw werd een elegant rijtuig voor de gegoede burgerij ‘Berline’ genoemd. Voor stadsgebruik werden Berlines gebouwd met plaats voor twee inzittenden - de Berline Coupé.
De Amerikaanse hardtop sedan
De vierdeurs coupé avant la lettre: in de VS deed de hardtop sedan - met aflopende daklijn - zijn intrede in de jaren veertig. In de fifties werd het een vrij gangbare carrosserievariant.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Rover P5 met lagere daklijn
In 1962 introduceerde Rover de coupéversie van de 3-Litre (P5). In feite was voor dit model alleen de daklijn van de vierdeurs saloon met 6,5 centimeter verlaagd, met smallere dakstijlen. In 1967 volgde de P5B-versie met V8-motor.
Een poging uit Japan
Met de Carina ED greep Toyota terug naar het oude Amerikaanse voorbeeld van de B-stijlloze hardtop sedan met slanke dakstijlen en panoramische achterruit. Een elegant aflopende daklijn met liggende achterruit is echter ver te zoeken …
Mercedes-Benz CLS
De op de E-klasse gebaseerde Mercedes CLS (2003) blies de vierdeurs coupé à la Rover 3-Litre nieuw leven in. De concurrentie volgde spoedig met modellen als de Volkswagen Passat CC, de Audi A5 en A7 Sportback en de Gran Coupé gedoopte modellen van BMW.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.