Tesla zint op compacte elektrohatchback voor Chinese markt

Tesla zint op compacte elektrohatchback voor Chinese markt

China is de grootste markt voor elektrische voertuigen ter wereld. Het is dan ook logisch dat Tesla heeft besloten een fabriek in het land te openen. Maar dat is nog niet alles. Er komt ook een design- en researchcentrum van Tesla in China.

Tesla-topman Elon Musk zei er al iets over tijdens de opening eind vorig jaar van de nieuwe Model 3-fabriek in Shanghai. “Ik denk dat het heel cool zou zijn om een Chinees designcentrum te openen, waar we auto’s voor China zullen ontwerpen die we ook wereldwijd kunnen verkopen. Dus dat gaan we doen.”

Compacte hatchback

En dat Tesla het doet, blijkt uit vacatures die inmiddels online staan. Op het WeChat-account van de fabrikant werd bovendien bijgaande afbeelding gedeeld. Het is een voorbeeld van hoe een Chinese Tesla eruit zou komen te zien: als een compacte hatchback met overduidelijke Model 3- en Model Y-trekjes.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Gigafactory 3

Afgelopen december begon de productie van de Model 3 in wat Tesla de Gigafactory 3 noemt: een fabriek in Shanghai die daar in minder dan een jaar is neergezet. Musk heeft inmiddels bevestigd dat ook de crossoverversie van de Model 3 – de Model Y – er gemaakt gaat worden. De auto moet in de zomer op de markt komen.

Tesla Cybertruck

Tesla is druk bezig om zijn modellengamma uit te breiden. Als het goed is, gaat deze zomer de Semi Truck – een volledig elektrische vrachtwagen – in productie. Tijdens de onthulling van de nieuwe Roadster in november 2017 liet Tesla weten dat de sportwagen in 2020 beschikbaar zou komen, maar dat lijkt niet te gaan gebeuren. De krankzinnige Cybertruck staat voor 2021 op de kalender.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties