Jaguar I-Pace actieradius groter met deze gratis software-update
Hoe meer kilometers rijden op een acculading, hoe beter. Daarom gebruikt Jaguar de kennis die het bedrijf heeft opgedaan met de I-Pace eTrophy raceversie om de software van de gewone I-Pace te finetunen. Dit maakt de elektrische suv efficiënter, waardoor hij pakweg 35 kilometers verder komt op een acculading.
De Jaguar I-Pace heeft een accupakket van 90 kWh en een WLTP-actieradius van 470 kilometer. De software-update verandert niets aan de officiële actieradius, maar het praktijkbereik gaat wel omhoog. En wel met 8 procent of circa 35 kilometer.
Jaguar I-Pace: actieradius profiteert van 5 verbeteringen
De software-update is gebaseerd op twee bronnen van informatie: de opgedane ervaring uit de eTrophy en de gegevens van 80 miljoen praktijkkilometers. De raceversie heeft ervoor gezorgd dat de I-Pace minder stroom verbruikt in de Eco-stand en dat de actieve lamellen in de grille vaker sluiten om de aerodynamica te optimaliseren. Na de update opereert het accupakket op een lagere netspanning. Om uit te kunnen leggen hoe dat zich vertaalt naar een lager stroomverbruik, hadden we beter moeten opletten bij Natuurkunde.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Uit de analyse van de praktijkkilometers bleek dat het recuperatiesysteem meer energie kon terugwinnen bij lage snelheden en dat de resterende actieradius accurater berekend kon worden. Voortaan speelt de rijstijl van de bestuurder een grotere rol.
Over-the-air software-updates
De Jaguar-dealer moet de software-update installeren. Dat is meteen de laatste keer, want de update maakt de I-Pace niet alleen efficiënter, hij maakt ook over-the-air software-updates mogelijk. Zo worden Tesla’s ook geüpdatet.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.