Amsterdam vanaf volgend jaar verboden terrein voor oudere diesels
Amsterdam gaat oudere diesels verbieden. Vanaf november 2020 is het gebied binnen de ringweg A10 alleen nog toegankelijk voor Euro 4-dieselvoertuigen. Die zijn gebouwd vanaf 2006.
De regel geldt niet voor gehandicaptenvoertuigen, campers en oldtimers van veertig jaar en ouder. Er zouden nog zo’n achtduizend Amsterdammers zijn met een oudere diesel. Die kunnen ze inleveren, waarna ze van de gemeente een vergoeding krijgen van tussen de 500 en 2000 euro.
Verbetering luchtkwaliteit
Volgens wethouder Sharon Dijksma moet de nieuwe milieuzone bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Amsterdam. “En dat is hard nodig is”, zegt ze. “De maatregel heeft het meeste effect op de plekken waar nu nog de Europese grenswaarden worden overschreden.”
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Vijftien jaar en ouder
Auto’s van vijftien jaar en ouder maken 17 procent van het Nederlandse wagenpark uit. De TU Delft becijferde dat ze echter een veel groter aandeel hebben in de uitstoot van het Nederlandse verkeer. Ze zijn verantwoordelijk voor 35 procent van de stikstofuitstoot en 50 procent van de fijnstof.
Maximumsnelheid omlaag
Het kabinet kondigde vorige week aan dat de maximumsnelheid op de snelwegen van 130 naar 100 km/h gaat. Dit om de stikstofuitstoot met spoed naar beneden te brengen. Er wordt ook gedacht aan een opkoopregeling voor oudere auto’s.
Slooppremie
In 2009 voerde de overheid een slooppremie in voor auto’s van voor 1995 (benzine) en 1999 (diesel). Bezitters konden tot 1750 euro krijgen als ze hun oude auto omruilden voor een nieuwere. Na 80.000 auto’s was het budget van 85 miljoen euro op.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.