Waarom is de Audi A7 Sportback Plug-in zoveel duurder dan een A6?
Soms verlangen we terug naar de tijden van de eerste Mitsubishi Outlander PHEV. Niet zozeer vanwege de auto zelf, maar om het enorme belastingvoordeel dat destijds gold voor plug-in hybrides. Met al die subsidies zou het veel goedkoper zijn Audi A7 Sportback 55 TFSI e te rijden. Maar waarom is-ie eigenlijk zoveel duurder dan de stekkerende A6?
Stel je voor: nul euro wegenbelasting en nul procent bijtelling voor een Audi A7 Sportback TFSI 55e. Als de overheid haar oorspronkelijke beleid ten aanzien van plug-in hybrides had gehandhaafd, zouden de hogere managers waarschijnlijk in de rij staan voor de nieuwste stekkerhybride van Audi.
Prijsverschil bijna 20 mille
Onlangs berichtten we al over de Audi A6 met stekker. Die mag je voor 79.820 euro de jouwe noemen. De A7 Sportback Plug-in is bijna 20 mille duurder: 97.920 euro. Oké dan, om precies te zijn scheelt het 18.100 euro. Voor dat geld krijg je exact dezelfde aandrijflijn. Die omvat een combinatie van een tweeliter TFSI-motor met vier cilinders en een in de DSG-transmissie geïntegreerde elektromotor. Het systeemvermogen van de vierwielaandrijvers bedraagt 367 pk en het koppel piekt op 500 Nm.
Is de A7 luxer dan de A6?
Waarom is de A7 Sportback dan zoveel duurder dan de A6? Ligt het aan de Competition-uitvoering? Compleet met elektrisch verstel- en verwarmbare voorstoelen, MMI Navigatie Plus, virtual cockpit, de HD matrix ledkoplampen en het leren interieur? Nee, want ook de A6 heeft het Competition-pakket aan boord. Aha, dan móét het wel door de bpm komen! De Audi A7 stoot vast meer CO2 uit dan de A6. Dat laatste is op zich correct, alleen scheelt het maar 1 gram: 44 tegenover 43 gram , om precies te zijn. Dat komt de A7 plug-in op een bpm-straf van 113 euro te staan ten opzichte van de A6 met dezelfde aandrijflijn.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Prijsverschil instappers veel kleiner
Vreemd. Hoe zit het eigenlijk met het prijsverschil tussen de instapversies van de A6 en de A7? De A6 45 2.0 TFSI kost 65.860 euro en voor de A7 met dezelfde motor vraagt de dealer 74.170 euro. Dat is een verschil dan 'maar' 8280 euro. Vreemd. De wegen van marketingmensen en productmanagers zijn soms ondoorgrondelijk.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.