Wist je dit over de allersnelste auto's ter wereld?
In september verraste Bugatti met een onwerkelijk snelheidsrecord. Een aangepaste Chiron haalde liefst 490,48 km/h, maar in de recordboeken blijft de Koenigsegg Agera RS met 447,19 km/h aan kop. Tja, had Bugatti maar aan de officiële regels moeten voldoen. Wisten jullie dit over snelheidsrecords?
Koenigsegg vs. Bugatti
Officieel is de Koenigsegg Agera RS dus de snelste productieauto ter wereld, ook al ging de Bugatti Chiron ruim 40 km/h harder. Die laatste deed maar één run (terwijl er twee in tegenovergestelde richting nodig zijn) en was zodanig aangepast dat er van een productieauto geen sprake meer was.
McLaren F1
De snelste productieauto met een atmosferische motor is de legendarische McLaren F1 (de Koenigsegg en Bugatti hebben turbo's). In 1998 verwijderde McLaren de toerenbegrenzer en knalde de 627 pk sterke F1 op de kombaan van Ehra-Lessien naar 386 km/h.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Geluidsbarrière
Het snelste voertuig ooit is de straalaangedreven Thrust SSC. Hij ging in 1997 met 1228 km/h door de geluidsbarrière. Hetzelfde team begon tien jaar geleden met de ontwikkeling van de Bloodhound SSC, die de 1600 km/h-grens moest doorbreken. Door financiële problemen is dat tot nu toe nog niet gelukt.
Snelste vrouw
De snelste vrouw ter wereld is nog steeds Kitty O’Neil, die in 1976 een snelheid van 825 km/h bereikte. O’Neil had stukken harder gekund, maar haar sponsoren vonden het niet gepast dat een vrouw het absolute snelheidsrecord zou breken.
Nederlandse recordhouder?
Een Nederlandse recordhouder is er nooit geweest, maar wel een Belgische. Pierre de Caters haalde in 1904 precies 156,50 km/h. Vijf jaar eerder brak Camille Jenatzy – eveneens een Belg – als eerste automobilist door de 100 km/h-barrière.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.