Waarom deze speciale Cupra Ateca véél duurder is dan de Volkswagen T-Roc R
Cupra kondigt met trots de Ateca Limited Edition aan. De snelle SUV is aangekleed met allerlei leuke goodies. Maar hij heeft dezelfde aandrijflijn als de onlangs door ons gereden Volkswagen T-Roc R. Toch is de Cupra ruim 18.000 euro duurder dan zijn Duitse neef. Wij vertellen je waarom ...
Voor auto's met 300 pk of meer mag je ons altijd wakker maken. Zo ook voor de nieuwe Cupra Ateca Limited Edition. Al kost hij ook 72.850 euro. Hé, maar wacht eens even, dat is 18.335 euro meer dan Volkswagen voor de T-Roc R vraagt. Met dezelfde 2,0-liter TSI-motor! Dat betekent voor allebei een vermogen van 300 pk en een koppel van 400 Nm, op de weg gebracht door een 7-traps DSG-automaat. In prestaties is de T-Roc de Cupra zelfs lichtjes de baas. Met een honderdsprint van 4,8 seconden is de Duitser één tiende sneller dan zijn Spaanse familielid. En op topsnelheid kan de T-Roc R de begrensde snelle jongens bijhouden. Hij haalt 250 km/h, terwijl de Cupra al bij 247 km/h naar adem begint te snakken. Wat biedt de Cupra Ateca Limited Edition om zijn veel hogere prijs te rechtvaardigen?
Cupra Ateca groter en ruimer dan T-Roc R
Om te beginnen is de Cupra Ateca ietsiepietsie langer, breder en hoger. Dat resulteert in een iets ruimer interieur en een kofferbak die minimaal 485 liter opslokt. Dat is bijna 100 liter meer dan wat de bagageruimte van de T-Roc R aankan. Wij zeggen: "Tja ..." Vergelijk je de auto's wél graag op de millimeter? Dat kan in onze autovergelijker.
Standaard Akrapovic-brulpijp Cupra Ateca Limited Edition
Waar de Cupra écht mee uitpakt, is met zijn uitrusting en aankleding. Wie van een auto met veel vermogen houdt, vindt een stoer uitlaatgeluid meestal wel geinig. Daarvoor brengt de Cupra standaard een sportuitlaat van Akrapovic mee. Bij de T-Roc R moet je daar 3471 euro extra voor ophoesten. Tellen we dat mee, dan is het verschil gereduceerd tot 14.864.
20 inch wielen!
Bij een vette SUV hoort vet lichtmetaal. Wat dat betreft stelt de Cupra niet teleur. De Ateca Limited Edition trakteert op 20-inch wielen. Met exclusieve koperkleurige accenten. Kicken! De T-Roc R staat standaard op 18-inch. Mmm ... Een maatje groter kán, maar kost 699 euro. Daarmee is het prijsgat verkleind tot 14.165 euro. Blijft fors.
“Eigenlijk vinden wij die vier brulspeakers onder de achterbumper wel voldoende ...”
Blauw alcantara in de Cupra
Bij de interieuraankleding van de Cupra horen stoelen met zwarte leren wangen en blauwe alcantara middenbanen. In de Volkswagen T-Roc R, zit ook alcantara, maar om qua uitstraling tegengas te bieden aan dat zwarte leer en blitse blauw, heeft de T-Roc een leerpakketje nodig. Katsjing: 2148 euro. Toch houdt de Volkswagen een prijsvoordeel van 12.017 euro. Wat is daarop uw antwoord, Cupra Ateca Limited Edition?
De wet van het getal
Het belangrijkste argument dat Cupra voor de hoge prijs van de Ateca Limited Edition hanteert - je raadt het niet - is exclusiviteit. De productie van de Limited Edition wordt beperkt tot 1999 exemplaren. Daarvan komen er maar vijf naar Nederland. Terwijl de T-Roc R-teller blijft doorlopen zolang te klanten dat willen. Daarnaast biedt de Ateca leuke carbonaccentjes op de achterspoiler, de buitenspiegels en in het interieur. Oké, je krijgt bij de Cupra ook een 360-graden camera, standaard metallic lak (kost bij de T-Roc R 788 tot 910 euro) en een vetter geluidssysteem. Met 10 in plaats van 6 luidsprekers. Maar eigenlijk vinden wij die vier brulspeakers onder de achterbumper wel voldoende ... Wil je wél een Cupra Ateca, maar is dik 72 mille je te gortig? Dan kun je natuurlijk ook de standaardversie van 60.300 euro kopen.