Lamborghini gaat McLaren P1 GTR en Ferrari FXX-K achterna

Lamborghini gaat McLaren P1 GTR en Ferrari FXX-K achterna

Lamborghini heeft het succes van de McLaren P1 GTR en Ferrari FXX-K gezien en wil ook een punt van de trackday-taart. Want in 2020 introduceert ‘de stier’ zijn eigen peperdure circuitspeeltje. De nog naamloze V12-supersportwagen haalt 830 pk uit Lamborghini’s bekende V12.

Door een hypercar te bouwen die niet straatlegaal is en die ook niet aan racereglementen voldoet, kan Lamborghini helemaal los gaan op zijn nieuwste hypercar. Zoals hierboven geschreven heeft het merk zijn 6,5-liter atmosferische twaalfcilinder opgekrikt tot 830 pk. De krachtbron is gekoppeld aan een zestraps sequentiële racetransmissie, die als ankerpunt voor de achterwielophanging dient.

Koolstofvezel monocoque

De trackday special van Lamborghini is deels opgetrokken uit koolstofvezel, met een voorframe van aluminium en een stalen kooi om de motor heen. Hij is bovendien uitgerust met een differentieel dat mechanisch op slot gaat en door de bestuurder ingesteld kan worden. Volgens Lamborghini kan de auto zo optimaal worden afgesteld op de conditie van het asfalt op het circuit.

Lamborghini Urus

Een ander nieuwtje uit Sant’Agata Bolognese is de Urus ST-X, die eerder als studiemodel werd geïntroduceerd. Die is klaargemaakt voor het circuit met een lichtere carrosserie (onder meer de motorkap is van koolstofvezel), een rolkooi, racekuipen, een brandblusser en meer. Hij gaat worden ingezet tijdens de 2020 World Finals in Misano Adriatico. De winnaars van de vier Lamborghini Super Trofeo-klasses gaan het dan in de Urus ST-X opnemen tegen een aantal bekende motor- en autocoureurs.

Lamborghini gaat McLaren P1 GTR en Ferrari FXX-K achterna
Lamborghini gaat McLaren P1 GTR en Ferrari FXX-K achterna
Lamborghini gaat McLaren P1 GTR en Ferrari FXX-K achterna
Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties