Hyundai bouwt H300 om tot driftmachine
‘Will it drift?’, vroeg de Australische tak van Hyundai zich af bij het zien van de H300. Of, zoals het busje aan de andere kant van de wereld heet, de iMax. Het antwoord is te zien op bijgaande foto’s. Ja! Aangekleed met de nodige Hyundai N-onderdelen kan een H300 zeker dwars!
Het enige probleem is: na alle aanpassingen is de Hyundai H300 N niet meer straatlegaal. Normaal gesproken wordt hij aangedreven door een 2,5-liter dieselmotor. Voor het betere driftwerk is die krachtbron vervangen door een 407 pk en 555 Nm sterke 3,5-liter V6 met twee turbo’s. Het blok is gekoppeld aan een achttraps automaat.
Performance Blue
In het oog springend zijn natuurlijk de typische Hyundai N-designelementen: de Performance Blue-lak, de i30 N-wielen en de rode bies over de voorspoiler en achterdiffuser. De H300 N heeft sterkere remmen, elektronisch aangestuurde dempers en een sperdifferentieel. Logischerwijs gaat de driftbus niet in productie. Hyundai doet er demonstraties mee tijdens de World Time Attack Challenge.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Sportief N-label
Hyundai (maar ook Kia) is goed op weg de laatste jaren. Het Koreaanse merk is zijn budgetimago ontgroeit en richt zich steeds meer op design. En sportiviteit ook. Enkele jaren geleden introduceerde Hyundai zijn N-label, met als eerste loot aan de stam de i30 N, die eind 2017 op de markt kwam. Vorig jaar kwam daar de Veloster N bij, maar dat model wordt niet in Nederland geleverd.
Hyundai i30 N
De i30 N wordt aangedreven door een 2,0-liter turbomotor met 250 of 275 pk. Die laatste variant gaat in 6,1 seconden naar 100 km/h Beide versies van de i30 N hebben een handgeschakelde zesbak en halen een top van 250 km/h. De hot hatch van Hyundai is er vanaf 47.095 euro. De i30 N High Performance kost minimaal 51.095 euro.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.