Elektrische Mazda MX-30: 200 km, aparte portieren, 33.990 euro
De volledig elektrische Mazda MX-30 is een feit. Mazda trok het doek eraf tijdens de Tokyo Motor Show. De uitstootvrije suv heeft achterportieren die andersom openen (Freestyle-deuren) en een relatief kleine actieradius van 200 kilometer. De prijs valt daarentegen alles mee: 33.990 euro.
De Mazda MX-30 is het volledig elektrische broertje van de CX-30. Maar anders dan bij de Peugeot e-208 (rijtest) en de gewone 208, is het prijsverschil tussen de modellen relatief klein. De Mazda MX-30 kost 33.990 euro en staat in de tweede helft van 2020 bij de dealers. Zoveel ben je ook kwijt voor een Mazda CX-30 (rijtest) met een automaat en een paar lekkere opties. Dat is een plus voor de elektrische Mazda.
"Elektrische Mazda MX-30 wordt een tweede auto"
De elektromotor van de Mazda MX-30 heet 'e-Skyactiv' en levert 143 pk en 265 Nm. De accucapaciteit bedraagt 35,5 kWh – goed voor een actieradius van ongeveer 200 kilometer volgens de WLTP-cyclus. In onze ogen is dat vrij weinig, maar Yasuhiro Aoyama, President & CEO van Mazda Europa denkt daar anders over: “We hebben al onze inspanningen gericht op het creëren van een elektrische auto waarvan we verwachten dat het een tweede auto wordt en waarvan de actieradius zal voldoen aan de behoeften van klanten. Immers, uit onderzoek is gebleken dat de Europese klant gemiddeld 48 km per dag rijdt.” Volgens die logica hoef je de Mazda MX-30 maar één keer per vier dagen op te laden.
“Uit onderzoek is gebleken dat de Europese klant gemiddeld 48 km per dag rijdt.”
Opladen doet de Mazda MX-30 met 6,6 kW bij een wallbox of laadpaal. Snelladen kan hij ook, en wel met de “Chademo- of Combo-standaard”. Het persbericht doet het klinken alsof Mazda per regio de meest geschikte snellaadstekker kiest.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Mazda MX-30 First Edition
Bij de introductie is de MX-30 te koop in één uitvoering: de First Edition. Hierbij openen de achterportieren in de tegenovergestelde richting – Mazda noemt dit Freestyle-deuren. De uitrusting is omvangrijk, met 18-inch lichtmetaal, adaptieve led-koplampen, een 8,8-inch beeldscherm met navigatie en een weldadig pakket rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol en waarschuwing voor kruisend verkeer van opzij.
Waar komt de naam MX-30 vandaan?
De naam van de Mazda MX-30 is afgekeken van de MX-5. In de ogen van Mazda zijn beide modellen gebouwd om af te wijken van bepaalde tradities in de auto-industrie. Dat de MX-5 een tweezits roadster is en de MX-30 een elektrische suv, doet daar blijkbaar geen afbreuk aan.
Interieur van kurk en petflessen
Het interieur van de MX-30 bevat een zwevende console met een groot opbergvak eronder. De temperatuur, luchtstroom en stoelverwarming bedien je met een laag geplaatst touchscreen. Milieuvriendelijke materialen zoals kurk en gerecyclede petflessen moeten zorgen voor een warme uitstraling. Of het interieur echt een fijne plek is om te vertoeven, kunnen we je nog niet vertellen. In Japan is het niet netjes om plaats te nemen in een showauto en een klein uiltje te knappen.
Ben je benieuwd hoe de Mazda MX-30 rijdt? Wij reden heel kort in het studiemodel: de elektrische Mazda e-TPV.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.