Oervader BMW M5 in ere hersteld
Vorig jaar werd een van de weinige overgebleven exemplaren van deze BMW 530 Motorsport Limited Edition teruggevonden in Zuid-Afrika. Inmiddels is de zeldzame klassieker volledig gerestaureerd. Ziehier het resultaat!
Deze BMW 530 MLE wordt gezien als de oervader van alle BMW M-modellen. Dat deze auto vorig jaar in Zuid-Afrika werd teruggevonden, is trouwens geen toeval. De eerste BMW 5-serie - interne code E12 - werd in de jaren 70 namelijk niet alleen in Duitsland geproduceerd. Om de hoge importheffingen van het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime te omzeilen, bouwde BMW een fabriek in Rosslyn, even ten noorden van Pretoria. Daar werd vanaf 1973 de eerste 5-serie E12 geassembleerd.
BMW E12 in Zuid-Afrikaanse raceklasse
Destijds kende Zuid-Afrika al de bijzonder populaire raceklasse Modified Production Racing. De Zuid-Afrikaanse BMW-fabriek herkende algauw het racepotentieel van de BMW E12 en besloot mee te doen. Maar daarvoor moest wel een aantal homologatiemodellen voor de straat worden geproduceerd.
BMW Motorsport pakt E12 aan
BMW Motorsport ging met de E 12 aan de slag en haalde 200 pk en 277 Nm uit de 3,0-liter zes in lijn. Daarmee sprintte de BMW 530 MLE in 9,3 s naar de 100 km/h en haalde hij een top van 208 km/h. De Rosslyn-fabriek produceerde in 1976 110 exemplaren van deze witte homologatiespecial. Het daaropvolgende jaar liepen er nog 117 van de band, maar dan gebaseerd op de BMW E12 Type 2. De straatversie was erg populair en ook op sportief gebied was de BMW 530 MLE een kraker. In drie jaar tijd schreef de 530 MLE drie kampioenschappen op zijn naam.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Oervader BMW M-modellen
Nadat BMW South Africa de auto met chassisnummer 770100 had opgespoord, werd besloten de auto met behulp van oud-productiemedewerkers te herstellen. Historisch gezien had de BMW 530 MLE een grondige restauratie volledig verdiend. Er staan misschien geen M-badges op de carrosserie, op het chassisplaatje staat wel '530M', waarmee nog eens wordt bevestigd dat de BMW 530 MLE de oervader aller M-BMW's is. Bovendien is deze specifieke auto het honderdste exemplaar uit de kleine serie.
Trots op historie
Na bijna een jaar schuren, slijpen, schroeven en puzzelen is de auto volledig in originele staat teruggebracht. Een blik op de foto's zegt genoeg over de hoeveelheid werk die hier in is gaan zitten. Maar het was de moeite waard, aldus Johan Mouton, technisch en logistiek directeur van de BMW-fabriek in Rosslyn. "Niet alleen omdat deze historisch zo belangrijke auto alleen bij onze fabriek werd gebouwd. Met de restauratie van de 530 MLE willen we ook laten zien dat we als modern bedrijf weliswaar met de toekomst bezig zijn, maar dat we eveneens trots zijn op ons verleden."
Ex-productiemedewerkers William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matabane en Cassie Calaca zijn helemaal trots. Zij waren er in 1976 bij toen de auto van de band liep en tijdens de restauratie speelden zij eveneens een belangrijke rol. Petje af, mannen!
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.