Test BMW 1-serie: nu met voorwielaandrijving!
Bij de nieuwe BMW 1-serie draait het natuurlijk vooral om de vraag of de overstap van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving een aderlating is. Het antwoord laat zich raden: er staat immers BMW op deze auto.
Een BMW 1-serie met voorwielaandrijving en dwarsgeplaatste motoren: het is nog even wennen, maar wanneer je instapt, merk je meteen wat het heeft opgeleverd. De ruimtewinst is gigantisch. Zelfs al is de wielbasis in vergelijking met het vorige model met 20 millimeter gekrompen, door de lage, smalle middentunnel hebben je voeten veel meer plaats. Ook achterin biedt hij meer hoofd- en beenruimte. Maar de nieuwe 1-serie weet de concurrentie op ruimtegebied nog niet op achterstand te zetten.
Mooier afgewerkt
Een andere sprong voorwaarts is de afwerking. Plaatwerk dat aan de binnenzijde niet van een laagje blanke lak was voorzien of een onsamenhangende mix van materialen zorgden bij de vorige generaties voor kritiek. BMW heeft zich dat klaarblijkelijk aangetrokken: de afwerking en de kwaliteit van de materialen zijn er bij de nieuwe BMW 1-serie zienderogen op vooruit gegaan.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Rijeigenschappen van de BMW 1-serie
Ook al heeft de nieuwe BMW 1-serie nu voorwielaandrijving, het is beslist niet zo dat de achterwielen er maar een beetje achteraan hobbelen. De achterwielophanging van de nieuwkomer levert een duidelijke bijdrage aan de zeer volwassen rijeigenschappen. Voorzien van adaptieve schokdempers, gedraagt de auto zich naar keuze óf heel comfortabel, óf met sportieve bravoure.
1-serie stuurt als een BMW
BMW heeft veel energie gestoken in de vervolmaking van de besturing. Voorwielaandrijvers hebben vaak te kampen met invloeden van de aandrijving, maar in de BMW 1-serie heb je daar geen hinder van. Dat is mede te danken aan de tractiecontrole. BMW noemt het systeem Actornahe Radschlupfbegrenzung (ARB), dat mogelijk tractieverlies al herkent in het motormanagement en op die manier in staat is om tien keer sneller in te grijpen dan bij standaard tractiecontrolesystemen.
Veel rijplezier, ook met voorwielaandrijving
De verfijnde software herkent onderstuur onder acceleratie ook bij uitgeschakeld ESP, en dringt daarbij het vermogen terug - maar niet dusdanig sterk dat meteen alle fut uit de auto wordt gehaald. Het rijplezier dat de nieuwe 1-serie te bieden heeft, doet niet onder voor de lol die je in een auto met achterwielaandrijving beleeft. Ook hebben alle elektronische maatregelen om de aandrijfreacties uit de besturing te filteren geen invloed op de terugkoppeling. Die is nog steeds des BMW's.
Veel lol met je kleine BMW
En nu we het toch over rijplezier hebben: zelfs in de 118d met 150 pk sterke tweeliter viercilinder turbodiesel en achttraps automaat kom je volledig aan je trekken. De motor reageert fel op de bewegingen van het gaspedaal en de 350 Nm aan koppel is gemakkelijk te doseren. Al bij 1750 tpm is de volledige trekkracht beschikbaar, het volle vermogen staat al bij 2500 tpm paraat. En dat houdt de motor tot de rode lijn bij 4000 tpm vast. De automaat is zodanig afgeregeld, dat je optimaal gebruik kunt maken van de motorische krachten en nooit in de dipje verzeild raakt. De transmissie raakt geen moment in paniek, en blijft in elke situatie in de juiste versnelling. Tijdens onze eerste kennismaking met de auto, toonde de boordcomputer een keurig gemiddelde van 5,6 l/100 km (1 op 17,9).
Diesel en benzine
Uiteraard komt de nieuwe BMW 1-serie niet alleen met deze 150 pk sterke dieselmotor. De persdocumentatie vermeldt ook de 116d (116 pk) en de 120d xDrive (190 pk). Op benzinegebied komen in eerste instantie de 118i en de M135i xDrive beschikbaar, maar het ligt in de lijn der verwachting dat het vermogensgat tussen de 140 en 306 pk nog wel met een paar andere motoren wordt opgevuld. De 118i, 116d en 118d zijn verkrijgbaar met een handbak en een automatische versnellingsbak.
BMW 1-serie: prijs
Eén ding is niet veranderd: de prijs van de BMW 1-serie. De 118i is er vanaf 33.914 euro. De meerprijs voor een automaat is een kleine 1000 euro. De snelle BMW M135i xDrive met standaard achttrap Steptronic en vierwielaandrijving, kost 60.766 euro. Dieselen kan tussen de 35.458 euro en 47.659 euro. Voor dergelijke bedragen krijg je standaard tal van fijne voorzieningen. Automatische klimaatbeheersing, een intelligent noodoproepsysteem, een regensensor en bluetooth-telefoonverbinding zijn hoe dan ook bij de prijs inbegrepen. Active Guard Plus is een andere standaardvoorziening. Dit systeem omvat naast een snelheidslimiter ook een rijbaanassistent, en activeert de noodremhulp wanneer een aanrijding met een ander voertuig dreigt.
Conclusie
De overstap van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving, levert de nieuwe BMW 1-serie meer pluspunten op dan minpunten. Het interieur is nu veel ruimer en de stuureigenschappen zijn van bovengemiddeld goede kwaliteit. Wat dat betreft verloochent de 1-serie zijn afkomst niet. Maar BMW stapt wel af van een unique selling point van de 1-serie. De laatste C-segmenter met achterwielaandrijving is niet meer.
Dit verhaal verscheen eerder in Auto Review. Deze Auto Review nabestellen kan nog steeds!
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.