E10-benzine verdringt euro 95; alarmfase 1 voor klassiekers en oldtimers?
Per 1 oktober zijn tankstations verplicht om E10-benzine te gaan verkopen in plaats van euro 95. Doordat E10-benzine 10 procent bio-ethanol bevat, kun je niet elke klassieke auto klakkeloos met E10 volgooien. Maar wat moet je dan?
Om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, heeft de EU bepaald dat we meer bio-ethanol in onze benzine moeten mengen. Bio-ethanol wordt niet uit aardolie gewonnen, maar uit gewassen als suikerriet en maïs. Vanaf 1 oktober is de bijmenging van 10 procent bio-ethanol wettelijk verplicht en wordt Euro 95 (E5) als standaardbenzine verdrongen door E10.
E10: 10 procent bio-ethanol
Euro 95 (E5) bevat maximaal 5 procent bio-ethanol en dat verdragen veel oude auto's nog wel. Al drinken sommige klassiekers en oldtimers liever premium-brandstoffen zonder ethanol en een iets hoger octaangetal. Maar goed, daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Per liter scheelt het algauw 6 of 7 cent.
“Het is verstandig te checken of je oldtimer, klassieker of youngtimer wel geschikt is voor E10-benzine”
Is mijn auto geschikt voor E10?
Toch is het vanaf 1 oktober verstandig om te checken of je oldtimer, klassieker of youngtimer wel geschikt is voor E10-benzine. Is je auto gebouwd na 1 januari 2000? Dan is hij vrijwel zeker geschikt voor E10. Veel modellen van Audi, Jaguar, Mercedes, Saab en Volvo waren zelfs halverwege de jaren 80 al geschikt voor E10. Als je twijfelt of jouw auto E10-bestendig is, kun je het merk en model invoeren bij E10 Check. Alleen worden daar heel veel oudere auto's niet vermeld. Staat jouw auto er niet bij? Raadpleeg dan je merkdealer of -specialist.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
E10: gevaar voor pingelen
Maar wat maakt E10 nu ongeschikt als brandstof voor veel oudere auto's? De redenen zijn divers. Zo breekt ethanol snel af, waardoor de benzine aan klopvastheid verliest. Dat vergroot het risico op het schadelijke pingelen (ongecontroleerde verbranding) van de motor. Zeker als de auto weinig wordt gebruikt of - erger nog - langdurig stilstaat (winterstalling).
Oude rubberslangen niet bestand tegen E10
Verder kunnen oudere rubbersoorten, kurk en zink niet zo goed tegen ethanol. Deze materialen werden in oude auto's gebruikt voor slangen, afdichtingen en pakkingen. Schade aan deze onderdelen kan lekkages veroorzaken. Maar dat niet alleen: ethanol heeft tevens een oplossende werking, waardoor oude aanslag in de brandstoftank kan loslaten. Als de vuildeeltjes vervolgens in het brandstofsysteem terechtkomen, kunnen ze tot verstoppingen leiden.
Hoe voorkom ik problemen met E10?
Om te voorkomen dat je geliefde klassieker door problemen met E10 een bron van ergernis wordt, kun je diverse maatregelen nemen. Het eenvoudigst is het om premium brandstof als Shell V-Power, BP Ultimate, Total Excellium of Esso Synergy Supreme+ 98 te tanken. Check voor de zekerheid of de pomp en het vulpistool zijn gestickerd met het E5-label. Zo bent u ervan verzekerd dat er maximaal 5 procent ethanol is bijgemengd.
Competition 102-benzine
Voorheen was er ook een aantal tankstations dat Competition 102-benzine verkocht, met een extra hoog octaangetal en zónder ethanol. Deze benzine is vooral geliefd onder eigenaren van extreme sportwagens en snelle oldtimers. Helaas verdwijnt deze brandstof bij de meeste aanbieders, met uitzondering van TanQyou.
Een andere mogelijkheid om E10-ellende te voorkomen, is het toevoegen van een additief. Bekende E10-toevoegingen voor klassiekers en oldtimers worden geleverd door Millers Oils en Oliehandel.nl.
Mocht je echt radeloos zijn dan kun je altijd je klassieker nog ombouwen naar elektrisch. Zelfs zeer exclusieve klassiekers overkomt dat.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.