Vernieuwde Volkswagen e-Up kost minder, maar komt verder (veel verder!)
Kijk, dat gaat ergens over! De Volkswagen e-Up verwisselt zijn 18,7-kWh batterij voor een 36,8-kWh exemplaar. En dat heeft flinke gevolgen voor de actieradius van de elektrische a-segmenter, die in één keer van 133 naar 260 kilometer springt. Bovendien is de e-Up nu 1500 euro minder duur.
We schrijven 'minder duur' omdat de e-Up natuurlijk geen koopje is, al is hij voor een elektrische auto aangenaam geprijsd. De gewone Up is er vanaf 12.000 euro, maar voor de e-Up moet minstens 23.475 euro worden betaald. Dat is iets meer dan 1500 euro minder dan voorheen. De e-Up komt volgend jaar op de Nederlandse markt en komt dan dus in aanmerking voor 8 procent bijtelling.
Maximale actieradius
Onderhuids ligt een enkele elektromotor, die 83 pk en 210 Nm sterk is. Zoals gezegd, wordt hij gevoed door een 36,8-kWh batterij, waarmee de Volkswagen e-Up een maximaal bereik van 260 kilometer zou moeten hebben (gemeten volgens de WLTP). Opladen gaat redelijk snel: met een snellader is de accu al na een uur weer voor 80 procent vol. Met een wallbox ben je 5,5 uur zoet.
Zes jaar gratis onderhoud
Wie een e-Up aanschaft, krijgt van Volkswagen zes jaar gratis onderhoud en APK, waarbij slijtagedelen zoals remschijven, remblokken, ruitenwissers en banden niet zijn inbegrepen. Daarbij geeft Volkswagen acht jaar of maximaal 160.000 kilometer garantie op de batterij. De Up blijft overigens ook te bestellen met een brandstofmotor. Daarmee wijkt Volkswagen af van Seat en Skoda, die alleen nog maar de Mii Electric en Citigo-e IV leveren.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.