Dieselgate 2.0 - Ook Daimler moet megaboete betalen in sjoemelschandaal
Daimler – het moederbedrijf van Mercedes en Smart – moet een boete van 870 miljoen euro betalen. Zo'n 684.000 dieselmodellen van de autogigant zouden te veel stikstofoxiden uitstoten. Daimler heeft besloten niet in beroep te gaan.
Volgens het openbaar ministerie in Stuttgart heeft Daimler onvoldoende toezicht gehouden op de uitstoot van zijn dieselmodellen. "Honderdduizenden voertuigen hebben een certificering gekregen, ook al voldeden ze niet aan de geldende NOx-normen", aldus een woordvoerder. Het gaat om auto's van na 2008.
Vorm van sjoemelsoftware
Het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) – het Duitse equivalent van de RDW – verplichte Daimler eerder dit jaar om 60.000 dieselauto's terug te roepen omdat er een vorm van sjoemelsoftware in zou zitten. Daimler blijft dat ontkennen. "Wij hebben nog steeds bezwaren tegen de order van de KBA", volgens de fabrikant. "Het is echter in het bedrijfsbelang om deze zaak nu achter ons te laten."
Volkswagen-dieselgateschandaal
In de afgelopen jaren hebben Audi, Porsche en Volkswagen miljardenboetes moeten betalen, vooral in de Verenigde Staten. Meerdere topmannen en techneuten zijn aangeklaagd voor hun rol in het dieselgateschandaal, dat eind 2015 losbarstte. Toen gaf het Volkswagen-concern toe dat er software in zijn dieselmodellen zat die een rollenbanktest kon herkennen.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Veertig keer viezer
Op die manier omzeilde Volkswagen de uitstootnormen voor diesels. Want zodra een auto in een laboratoriumsetting werd getest, schakelde de sjoemelsoftware de dieselkrachtbron over op een schoner programma. Op de openbare weg stootten de Volkswagen-diesels tot wel veertig keer meer schadelijke stoffen uit dan toegestaan.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.