Bezoekersaantal IAA Frankfurt stort in, toekomst autobeurs niet zeker
De IAA in Frankfurt sloot afgelopen zondag zijn deuren. Misschien wel voor de laatste keer. Want de organisatie van de internationale autobeurs heeft bekendgemaakt dat het bezoekersaantal met meer dan 30 procent is gedaald in vergelijking met de vorige editie.
In 2015 en 2017 kwamen er respectievelijk nog 931.700 en 810.000 bezoekers kijken. Dit jaar niet meer dan 560.000. En dat is slechts één probleem waarmee de organisatie van de IAA kampt. In de afgelopen twee weken was de autotentoonstelling het doelwit van klimaatprotesten en ook sloegen veel grote automerken dit jaar over. Onder meer Alfa Romeo, Citroën, Ferrari, Fiat, Jeep, Kia, Nissan, Peugeot, Toyota en Volvo waren niet aanwezig op de IAA. Bovendien hadden diverse Duitse merken gekozen voor kleinere stands.
Eigen merkevenementen
Het is overigens niet alleen de IAA die het moeilijk heeft. Ook de autoshows van Detroit en Parijs kampten de laatste jaren met veel afzeggingen. Fabrikanten kiezen er steeds vaker voor om nieuwe auto's op eigen evenementen te lanceren en die dan te livestreamen. Op een beurs moet een merk de aandacht delen met vele anderen. En dat terwijl standruimte niet goedkoop is.
Verhuizing naar Berlijn?
Het Verband der Automobilindustrie (VDA), dat de IAA organiseert, heeft al aangekondigd in gesprek te gaan met fabrikanten over ideeën voor toekomstige edities. Er gaan geruchten dat de IAA over twee jaar niet langer in Frankfurt gehouden gaat worden, maar in de Duitse hoofdstad Berlijn. Als er überhaupt nog een IAA komt …
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.