Oeps: Toyota RAV4 scoort matig op elandtest
De Toyota RAV4 valt volgens de journalisten van het Zweedse magazine Teknikens Värld door de mand bij de elandtest. Volgens de Zweden moeten de Toyota-technici flink aan de bak om het weggedrag van de RAV4 veiliger te maken.
In 1997 was de elandtest wereldnieuws. De gloednieuwe Mercedes A-klasse viel destijds bijna om bij deze typisch Zweedse test. Omvallen deed de Toyota RAV4 niet bij de elandtest, toch spreken de Zweedse journalisten van 'severe problems in the moose test'.
Maar jongens, een elandtest, waar is die in vredesnaam goed voor? Als je bedenkt dat elanden in Zweden jaarlijks betrokken zijn bij zo'n 6000 ongevallen, waarbij 800 gewonden en vijf doden vallen, snap je dat Zweedse automobilisten het geen flauwekultestje vinden.
Wat is de elandtest?
Een eland is de grootste hertachtige die we kennen. Een vrouwtjes-eland heeft een schofthoogte van 150 tot 170 centimeter en een gewicht van 275 tot 375 kilo. Het mannetje kan zelfs 180 tot 220 centimeter hoog en tot 800 kilo zwaar worden! Zo'n kolos wil je dus liever niet op je motorkap of door je voorruit krijgen. Vandaar het bestaansrecht van de elandtest. Hierbij wordt de auto met maximale belading en op droog asfalt door een S-bocht geknald. Zo wordt een uitwijkmanoeuvre gesimuleerd zoal die bij een plotseling opdoemende eland nodig is.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Matige score Toyota RAV4 op elandtest
De hoogste snelheid waarmee de Zweedse testrijders de Toyota RAV4 nog veilig door de S-bocht kregen, was 68 km/h. En dat kostte nog veel moeite. Volgens de Zweden is de matige score van de Toyota RAV4 op de elandtest voor een belangrijk deel te wijten aan het gebrekkig ingrijpende ESP.
Reactie Toyota op elandtest RAV4
Overigens is het niet de eerste keer dat een Toyota slecht scoort op de elandtest. Twaalf jaar geleden was het een Hilux pick-up. Bij 57 km/h was de pick-up het kantelen nabij. In Zweden werd de Hilux destijds van de markt gehaald, Toyota reageerde door de auto van grotere wielen te voorzien. Daarmee werd de wegligging verbeterd. Op de recente elandtest van de RAV4 reageert Toyota vrij stoïcijns. De Japanse fabrikant geeft aan dat alle producten 'ruimschoots voldoen aan de wereldwijde veiligheidsnormen'. "Sinds 2016 hebben we onze testprocedures zelfs aangepast aan de eisen van Teknikens Värld. We geven Toyota-klanten de garantie dat ze vertrouwen kunnen hebben in de veiligheid van hun auto."
Nissan Qashqai in elandtest lichtend voorbeeld
Als tegenargument voor de matige score van de RAV4 (en de Hilux) zou je kunnen aanvoeren dat dit soort auto's sowieso in het nadeel zijn op de elandtest. Door hun hoge zwaartepunt reageren ze doorgaans relatief heftig op snelle koerswisselingen. De Nissan Qashqai bewijst echter het tegendeel: deze SUV (met alleen voorwielaandrijving) klaarde de meesterproef met 84 km/h. Zonder gevaarlijk gehuppel. Volgens de journalisten van Teknikens Värld 'a marvelous result'. Ook de Kia Sorento deed het met 78 km/h een stuk beter dan de Toyota RAV4.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.