Hyundai ontwikkelt mobiel laadstation op waterstof voor EV’s
Dat is slim: gebruik een waterstofcel om een EV op te laden. Zodoende combineer je de duurzaamheid van waterstof met het nut van elektrische auto’s met accupakketten.
In een hoekje naast de nieuwe Hyundai Veloster N ETCR op de IAA 2019 staat hij stiekem opgesteld: Hyundai's superslimme mobiele waterstoflaadstation. Het apparaat is ongeveer 1,5 meter breed en een metertje hoog en heeft twee oplaadmogelijkheden met elk een capaciteit van 80kW. Je kunt er twee elektrische auto's aan hangen zonder dat je een stekker in een stopcontact hoeft te steken. De energie wordt gehaald uit waterstof die door een cel wordt omgezet. Per auto is er zo'n 3 kilo waterstof nodig.
Een waterstofauto is een elektrische auto
Waterstof om energie op te wekken heeft als voordeel dat het altijd voor handen is (kan zijn), in tegenstelling tot wind- of zonne-energie. Een waterstofcel zet waterstof om in stroom (dat gebruikt wordt voor de aandrijving) en water (dat uit de uitlaat stroomt). Wanneer er sprake is van waterstofaandrijving is dat eigenlijk niet juist. Zowel een waterstofauto als een elektrische auto wordt aangedreven door middel van een elektrische aandrijving. Het verschil is dat een waterstofauto de stroom haalt uit waterstof dat getankt moet worden aan een pomp en de elektrische auto uit een accupakket heeft dat gevuld moet worden aan het stopcontact. Hyundais mobiele waterstofoplaadpunt maakt het mogelijk om de accu's van een elektrische auto op te laden door middel van het omzetten van waterstof tot stroom. Zo kun je elke elektrische auto opladen met behulp van waterstof.
Mobiel oplaadpunt
Het mobiele oplaadpunt van Hyundai zal vanaf 2020 gebruikt worden in het nieuwe elektrische ETCR-kampioenschap waarin elektrische toerwagens van verschillende merken zullen strijden. Niet alleen de twee Hyundai's Veloster N ETCR zullen opgeladen worden middels dit unieke oplaadsysteem, Hyundai levert de mobiele oplossing aan alle teams. Zo wint het merk eigenlijk altijd op zijn minst een beetje.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Nexo-techniek
De techniek voor het oplaadsysteem is voor een groot deel afkomstig van de Hyundai Nexo, de door waterstof aangedreven SUV van het merk. Hyundai liet eerder al weten 700.000 waterstofcellen te bouwen, terwijl de productiecapaciteit van auto's op waterstof bij 500.000 exemplaren bleef steken. We weten nu dus wat Hyundai met die extra 200.000 cellen van plan is. het oplaadpunt zal perfect te gebruiken zijn bij bedrijven. Zo kun je ook je Tesla of je Porsche Taycan op waterstof laten rijden.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.