Zo nieuw is het nieuwe Volkswagen-logo natuurlijk ook weer niet
'Volkswagen krijgt nieuw logo. Hoe anders kan het zijn?', kopten we ruim een week geleden. En we hadden gelijk: het nieuwe Volkswagen-logo is het oude Volkswagen-logo, maar dan heel ietsje strakker vormgegeven.
Over hyperbool gesproken: dat Volkswagen-persbericht van 23 augustus was wel érg overdreven. Op de IAA in Frankfurt zou "het 'Nieuwe Volkswagen'" worden voorgesteld: een nieuwe merkidentiteit, waarmee het merk "jonger, digitaler en moderner" voor de dag komt. "Krachtig, fris, positief en aantrekkelijk" ook, maar dan niet met foto's van een "perfecte reclamewereld". Twee woorden die ironisch genoeg onder een zonnige fotocollage stonden, met daarop veel te prachtige mannen, vrouwen, kinderen en honden in nonchalant geposeerde Instagram-poses.
Zo'n 70.000 logo's
Afijn, laten we er nou niet te laatdunkend over doen. Volkswagen heeft het kennelijk echt nodig geacht om zijn '3D-logo' om te zetten naar een minimalistischer 2D-logo, want met zo'n overgang is enorm veel tijd en geld gemoeid. De rebranding is pas medio volgend jaar voltooid, aldus het merk, want wereldwijd moeten in 171 landen ongeveer 70.000 logo's bij 10.000 vestigingen worden vervangen.
Dieselgateschandaal
De monsterlijke rebrandingklus naar het 'Nieuwe Volkswagen' zal zonder twijfel iets te maken hebben met het dieselgateschandaal, want dat hangt nog steeds als een zwarte wolk Clean Diesel-uitstoot boven het concern. Dus is het ook logisch dat Volkswagen de lancering van de volledig elektrische ID.3 aangrijpt om zijn charme-offensief te starten. De aankomende ID-familie moet immers de onverkwikkelijke dieselwalmen van het sjoemelschandaal doen vergeten.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.