Deze klassieke Bentley Blower is nieuw! Een soort van ...
Britse merken hebben wat met 'continuations'. Aston Martin nam de DB4 Zagato weer in productie en Jaguar deed hetzelfde met de D-Type. Bentley grijpt nog veel verder terug en schroeft gewoon twaalf 'nieuwe' Blowers in elkaar.
Een korte geschiedenisles … De Blower Bentley is een van de meest legendarische Bentleys ooit gemaakt. Ironisch genoeg is het echter niet de fabriek zelf geweest die de racewagen ontwikkelde. W.O. Bentley vond dat meer vermogen altijd uit een grotere cilinderinhoud moest komen. Coureur Tim Birkin – een van de Bentley Boys – gaf de voorkeur aan drukvulling. Daarom voorzag hij zijn 4,5-liter Bentley van een Amherst Villiers Mk IV-supercharger.
Snel, maar onbetrouwbaar
In totaal zijn er vijf Blower Bentleys gebouwd voor het raceteam van Birkin, waarvan de vijfde een reserve-exemplaar was. Om het model te homologeren voor de 24 uur van Le Mans kwamen daar nog vijftig straatversies bij. De Blower Bentley was snel, heel snel, maar te onbetrouwbaar voor de overwinning. Het beste resultaat zette Birkin in 1930 neer, toen hij tweede werd in de Grand Prix van Frankrijk.
Compleet uit elkaar gehaald
De vier Team Blower-auto's kwamen uit in twaalf races. Daarom bouwt koetswerkafdeling Mulliner nu ook twaalf 'continuations', ter ere van de honderdste verjaardag van Bentley natuurlijk. Het Britse merk is zelf in het bezit van een originele Blower uit het raceteam. Die wordt helemaal uit elkaar gehaald, waarna alle onderdelen met een 3d-scanner in de computer worden gelezen. Met behulp van het originele gereedschap worden dan twaalf sets onderdelen gefabriceerd.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Bladveren en trommelremmen
De 'continuations' worden – net als de originele racers – aangedreven door een 4,4-liter viercilinder motor met 16 kleppen. Dankzij de Amherst Villiers Mk IV-supercharger levert het bok een vermogen van 243 pk bij 4200 tpm. Mulliner past uit veiligheidsredenen slechts een paar zaken aan. De nieuwe Blower Bentleys zullen nog steeds bladveren, trommelremmen en worm-en-rolbesturing hebben. Het gaat Mulliner ongeveer twee jaar kosten om de serie van twaalf auto's te bouwen.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.