Nissan Juke (2019) is minder schattig en veel ruimer
Toen de Nissan Juke tien jaar geleden werd geïntroduceerd, was hij de enige in zijn soort. Inmiddels barst het van de compacte suv’s: er staan er meer dan 20 in de prijslijst. De Nissan Juke maakt een inhaalslag. Het design ging flink op de schop, maar sommige stijlkenmerken bleven behouden.
De Nissan Juke was een van de meest verrassende auto's van 2009. Hij leek nergens op, en dat bedoelen we als compliment. Met zijn ronde vormen, hoge carrosserie en aparte koplampen ging hij over de tong. Was hij mooi of niet? Volgens veel kopers wel: in Europa kozen bijna een miljoen mensen voor een Nissan Juke.
Concurrenten van de Nissan Juke
Tijden veranderen. Een suv of crossover op basis van een auto uit het B-segment was in 2009 nog vernieuwend, maar in de loop der jaren kwamen er steeds meer concurrenten bij. Eerst kwamen de Fransen, met de Peugeot 2008 en de Renault Captur, en inmiddels heeft vrijwel elk merk een compacte suv. De Opel Crossland X en de Volkswagen T-Cross werden bestsellers.
Nissan bedacht drie dingen voor zijn grootse inhaalslag: goede dingen moesten behouden blijven, slechte dingen verbeterd en nieuwe dingen toegevoegd.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Wat bleef hetzelfde?
Wat behouden bleef bij de Nissan Juke van 2019, zijn de ronde koplampen die zo typisch voor dit model zijn. Volledige led-verlichting is nu overigens standaard. Ook de middentunnel in de vorm van de tank van een motorfiets (kom er maar eens op) is wederom in de nieuwe Nissan Juke terug te vinden.
Wat werd verbeterd?
Niet alles was koek en ei aan de Nissan Juke, vooral de achterpassagiers hadden reden tot klagen. Daar heeft Nissan iets aan gedaan: de knieruimte nam met bijna 6 centimeter toe en de hoofdruimte groeide ruim een centimeter.
De bagageruimte was ook een beetje krap. Die is met 20 procent gegroeid tot 422 liter, wat maar 8 liter minder is dan de Nissan Qashqai. Nog zo'n verandering: bij de oude Nissan Juke had Nissan rijkelijk hard plastic gebuikt, bij de Juke van 2019 hebben de duurdere versies zelfs een met alcantara bekleed dashboard. De standaard sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun zijn andere vernieuwingen aan de Nissan Juke. Optioneel hebben ze Bose-speakers in de hoofdsteun, net als bij de Nissan Micra.
Wat werd toegevoegd?
Vooral op veiligheidsgebied maakt de Nissan Juke vorderingen. Hij is onder meer leverbaar met adaptieve cruisecontrol met file-assistent, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing en een spoorassistent. De noodremassistent remt niet alleen voor voetgangers, maar ook voor fietsers. Verder heeft de Nissan Juke een infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Via een app kun je vanuit je woonkamer vast de bestemming in het navigatiesysteem van de auto zetten.
Elektrische Nissan Juke EV?
Het motorenaanbod van de Nissan Juke is overzichtelijk: er is één benzinemotor beschikbaar. Het is de 1,0-liter driecilinder met 117 pk. Je kunt hem met handbak of DCT automaat kopen. Diesels zijn niet leverbaar. Of er ook een elektrische versie komt, houdt Nissan in het midden. Maar, vertelt een woordvoerder met veelbetekenende blik, het platform is er geschikt voor …
Prijs van de Nissan Juke (2019)
Nissan verklapt alleen nog de prijs voor de Nissan Juke Première Edition, een rijk uitgeruste versie. Je krijgt dan onder meer een uitgebreid navigatiesysteem, parkeersensoren voor en achter, two-tone lak en 19-inch lichtmetalen wielen. Met handbak kost de Nissan Juke Première Edition 27.990 euro, met DCT automaat 29.990 euro. Eind november 2019 staat de Nissan Juke in de showroom.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.