Nieuwe Hyundai i10 (2019): smoelt goed, lekker ruim
Eindelijk een Hyundai i10 die er leuk uitziet! De laatste jaren gold de praktische stadsauto als het saaie broertje van de hippe Kia Picanto. Drie jaar lang hebben de ontwerpers van Hyundai zich uit de naad gewerkt en het resultaat verdient een compliment: de nieuwe Hyundai i10 lijkt op een ondeugende Ford Fiesta!
De derde generatie Hyundai i10 (2019) is langer, breder en láger dan zijn voorganger. De wielbasis werd opgerekt (+4 cm), met verrassend veel binnenruimte als resultaat.
Tijdens de onthulling zit ik (2 meter) niet alleen ruim op de forse bestuurdersstoel, ik kan zelfs áchter een autojournalist van pakweg 1,75 meter zitten. Mijn knieën aaien de rugleuning van de voorstoel. Hoofdruimte is er ook volop. Stadsauto's worden tot het A-segment gerekend, maar de Hyundai i10 (2019) is net zo ruim als sommige B-segmenters. De Nissan Micra schiet te binnen. Een pluim voor Hyundai.
Hyundai i10 (2019) met 67 of 84 pk
Onder de vlot gelijnde motorkap ligt een compacte benzinemotor. Een driecilinder met 67 pk of een viercilinder met 84 pk. De vorige Hyundai i10 had ook 67 pk, wat doet vermoeden dat er motorisch weinig veranderd is.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Een elektrische versie van de Hyundai i10 heeft volgens de aanwezige Hyundai-vertegenwoordigers geen zin vanwege de bijbehorende hoge prijs.
8-inch touchscreen en draadloos opladen
Dashboards van luxe versies krijgen een 8-inch touchscreen. Het is niet vrijstaand, maar de zwarte behuizing loopt door naar de snelheidsmeter en de toerenteller. Het is een chic idee, maar de met kunststof dichtgetimmerde overgang is niet zo fraai. Maar bij een stadsauto mag je daar eigenlijk niet over klagen. Het ontbreekt je namelijk aan niets: ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto en draadloos opladen van je telefoon zijn leverbaar.
Veiligheidspakket voor nieuwe i10
Hyundai levert een pakket veiligheidssystemen voor de nieuwe i10. Daarin zitten Front Collision Avoidance Assist, Lane Keeping Assist en High Beam Assist. En vermoeidheidsherkenning. Het comfort in de winter is op te krikken met stoelverwarming (drie standen) en stuurverwarming.
Prijs? Datum? Basismodel?
Hoe nu verder? We zijn benieuwd naar de Nederlandse prijs van de Hyundai i10 (2019), wanneer we hem kunnen proefrijden en hoe de stadsauto eruitziet als je niet de dikste versie bestelt. In het blauw met zwart en een 8-inch touchscreen ziet hij er gaaf uit, maar hoe hip en hightech is het basismodel? De nieuwe Hyundai i10 komt januari 2020 op de Nederlandse markt.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.