Waarom deze elektrische truck nooit opgeladen hoeft te worden

Waarom deze elektrische truck nooit opgeladen hoeft te worden

Dit is het grootste elektrische voertuig ter wereld. Achter de ietwat ongelukkige naam Komatsu eDumper schuilt slimme techniek. Want deze truck hoeft nooit opgeladen te worden!

De eDumper begon zijn leven als een conventionele Komatsu-mijntruck. Het Zwitserse bedrijf Kuhn verwijderde de immense 23,1-liter turbodiesel van het gevaarte en paste een elektrische aandrijflijn toe. Eentje met een 600-kWh batterij, die meer dan 4000 kilogram weegt en nooit opgeladen hoeft te worden.

Zwaartekracht

Hoe dat kan? Dat zit hem in de route die de eDumper dagelijks vele malen aflegt. Hij wordt ingezet in een Zwitserse steengroeve, waar hij telkens leeg een helling van 13 procent oprijdt en volgeladen weer naar beneden komt. Tijdens de afdaling is de truck maar liefst 65 ton zwaarder en wordt hij door zijn elektromotoren afgeremd, wat ervoor zorgt dat er meer energie terugvloeit in de batterij dan er op de heenweg is verbruikt.

Dieselbesparing

De Komatsu is 9,1 meter lang, 4,2 meter breed, 4,2 meter hoog en weegt 45 ton. Met dieselmotor verbruikt hij zo 50.000 liter brandstof per jaar, dus bespaart de eDumper zijn eigenaar niet alleen veel geld, maar de atmosfeer ook veel CO2.

Waarom deze elektrische truck nooit opgeladen hoeft te worden
Waarom deze elektrische truck nooit opgeladen hoeft te worden
Waarom deze elektrische truck nooit opgeladen hoeft te worden
Waarom deze elektrische truck nooit opgeladen hoeft te worden
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties