Rara, waar is deze Drako GTE op gebaseerd?
Die Fisker Karma geeft maar niet op. Hij heeft al een tweede leven gekregen als Karma Revero en VLF Destino, en duikt nu ook op als Drako GTE. In tegenstelling tot de Fisker Karma is dat een volledig elektrische auto. Eentje met 1217 pk en 8812 Nm!
Dat de GTE een Fisker Karma is, kun je vooral van de zijkant goed zien. Vooral de neus – die nu wat Mazda MX-5-trekjes heeft – is door Drako goed vermomd. Van de onderhuidse Fisker-techniek liet de Amerikaanse fabrikant niets heel. De plug-in hybride aandrijflijn van de Karma moest wijken voor vier elektromotoren en een 90 kWh-batterij.
Top van boven de 300 km/h
Met zijn vermogen van 1217 pk haalt de GTE een top van 331 km/h. Wie dat regelmatig probeert te halen, zal echter vaak aan de 'pomp' staan. Over een actieradius rept Darko niet, maar wel over de maximale laadsnelheid, die 150 kW bedraagt. Daarmee zit de GTE na iets meer dan een half uur weer op een laadniveau van 80 procent.
Vijfentwintig exemplaren
Drako denkt vijfentwintig exemplaren van de GTE te kunnen verkopen voor een vraagprijs vanaf 1,25 miljoen dollar (1,12 miljoen euro). Dat is nogal gortig voor een auto die in de basis een 100.000 euro kostende Fisker Karma is. Maar goed, geïnteresseerden kunnen zich melden. Als dat er genoeg zijn, komt de eerste Drako begin volgend jaar op de weg.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Revero en Destino
De Karma werd van 2011 tot 2012 gebouwd door Fisker Automotive. Nederland was de grootste Europese markt voor de aantrekkelijk gestileerde plug-in hybride. Na het faillissement van Fisker kocht de Chinese Wanxiang Group een groot deel van de boedel. Sinds 2017 bouwt het bedrijf onder de naam Karma Automotive de Karma Revero. VLF Automotive kocht een aantal chassis' van Fisker, lepelde er een V8 in en noemde de creatie VLF Destino.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.