Waarom is deze Volkswagen-reclame verboden?
Deze televisiecommercial van Volkswagen moet in het Verenigd Koninkrijk van de buis. Waarom? Omdat hij schadelijke mannelijke en vrouwelijke stereotypen zou promoten. En dat mag volgens nieuwe Engelse regels niet meer.
De video (zie hiernaast) laat mannen zien die aan atletiek doen, die een steile berg beklimmen en die in de ruimte wetenschappelijke experimenten uitvoeren. Heel kort worden ook beelden van vrouwen getoond. Ze smeren brood, doen wasmiddel in de wasmachine en letten op de kinderen. Een stuk minder spannend allemaal dus.
Schadelijke stereotypes
Drie kijkers hadden geklaagd, dus startte de UK Advertising Standards Agency (ASA) een onderzoek. Sinds juni gelden in het Verenigd Koninkrijk nieuwe regels. Reclames mogen niet langer stereotypen tonen die "mogelijk schade kunnen veroorzaken". Volgens de ASA versterkt de Volkswagen-video het stereotype dat het altijd de vrouwen zijn die voor de kinderen zorgen.
Mannen zijn klunzig
Ook Philadelphia – die van de smeerkaas – moest een commercial van de televisie halen. De video laat twee vaders zien die door de lekkere smaak van Philadelphia een baby uit het oog verliezen. "Niet aan mama vertellen", zegt de een, als het kind is teruggevonden. Ruim 125 kijkers klaagden. Volgens de ASA wordt het stereotype aangewakkerd dat mannen klunzig zijn en niet voor kinderen kunnen zorgen.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.