Uitzwaaien: De Jaguar XJ was moderne kunst
De Jaguar XJ – codenaam: X351 – werd tien jaar geleden onthuld in de Saatchi Gallery in Londen. Passend, want vergeleken met zijn voorganger was de nieuwe luxesedan moderne kunst.
Jaguar had vier decennia lang vastgehouden aan het basisontwerp van de allereerste XJ en besloot toen het roer radicaal om te gooien. Sterontwerper Ian Callum zette het traditionele three-box design bij het grofvuil. Hij tekende een gestrekte, coupéachtige sedan met een ietwat controversiële achterzijde. Discussiepuntjes? De hangende, verticale achterlichten en de zwarte C-stijlen, die detoneren bij lichtere carrosseriekleuren.
State of the art
Een kniesoor die erop let, want de Jaguar is een absolute schoonheid, met een ontegenzeggelijk fraai interieur. Toen de XJ werd geïntroduceerd was hij bovendien state of the art, met een aluminium koetswerk, een digitaal instrumentencluster en een touchscreen met dual view, waarop de passagier bijvoorbeeld een film kan kijken, die de bestuurder vanaf zijn kant niet kan zien.
Verlengde wielbasis
Om er een persoonlijke noot in te gooien: vier jaar geleden mocht ik een zonnig weekend lang in een Jaguar XJ rondtoeren. Eentje met een verlengde wielbasis. Voor een ander verhaal had ik er net een paar dagen in een Audi A8 op zitten, dus kon ik de twee luxelimousines goed met elkaar vergelijken. De Audi was koel, zakelijk en geavanceerd. Te hard geveerd, naar mijn mening, maar verder nagenoeg perfect. De Jaguar was dat zeker niet. En toch wilde ik hem.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
'Wat een mooie auto!'
Ik stoorde me aan een paar afwerkingsmissers, wat ergonomische eigenaardigheden en enkele niet-optimaal werkende systemen. Dat had Audi dan toch beter voor elkaar. Maar het interesseerde me niet. De Jaguar was zo veel comfortabeler, zo veel behaaglijker en zo veel fijner. Ik parkeerde de XJ ergens bij een dijk in Friesland, liep de treden omhoog naar het uitzicht over de Waddenzee en hoorde een vrouw tegen haar man zeggen: "Wat een mooie auto!"
Volledig elektrisch
Het draait echter om meer dan alleen uiterlijk in de wereld van de opperlimousines. Mercedes verkocht vorig jaar bijna 78.000 S-klasses wereldwijd. Dat terwijl Jaguar zelfs in de beste XJ-jaren niet aan de 20.000 stuks kwam. Daarom gaat de knuppel wederom in het hoenderhok. Want de volgende XJ wordt volledig elektrisch, zo heeft Jaguar bevestigd. Een enorme gok voor de geplaagde fabrikant, die last heeft van een dalende vraag naar diesels en de dreiging van een Brexit. Maar ja, een kat in het nauw moet wat …
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.