Waarom deze unieke Bentley Corniche een brokkenpiloot is
Deze Bentley Corniche uit 1939 had dubbel pech. Hij raakte zwaar beschadigd tijdens een testrit in Frankrijk, waarna zijn chassis naar Engeland werd gestuurd en zijn carrosserie werd vernietigd toen de stad Dieppe in de Tweede Wereldoorlog werd gebombardeerd. Nu – tachtig jaar later – is de unieke Bentley eindelijk terug.
Eind jaren dertig liet de Griekse coureur André Embiricos een sportieve Bentley tekenen door de Franse ontwerper Georges Paulin. Het eindresultaat – gebouwd door de carrosseriebouwer Pourtout – was een prachtige coupé, waar ze bij Bentley zelf eigenlijk best jaloers op waren. De luxefabrikant besloot daarom om een vergelijkbare auto te bouwen: de Corniche.
Rechtopstaande Bentley-grille
Wat meteen opvalt is dat hij de typische rechtopstaande Bentley-grille mist. In de jaren dertig werd voor het eerst echt geëxperimenteerd met stroomlijn en bij Bentley dachten we dat een ronde neus beter zou zijn voor de topsnelheid van de Corniche, die in mei 1939 een top van 161 km/h haalde op het circuit van Brooklands.
Beschadigd door een bus
Daarna werd de Bentley naar Frankrijk verscheept voor testritten op de openbare weg. Dat ging niet van een leien dakje, want in juli 1939 werd de Corniche beschadigd door een bus en een maand later raakte hij een boom. Omdat hij later dat jaar op de autoshow in Londen gepresenteerd zou worden, was er geen tijd te verliezen. De carrosserie werd verwijderd, gerepareerd en naar Dieppe gebracht.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Vrachtschip naar Engeland
In de Franse havenstad zou het geheel op een vrachtschip naar Engeland worden geladen, maar een foutje in de papieren zorgde voor vertraging. De carrosserie van de Corniche werd opgeslagen en later compleet vernietigd toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak en Dieppe zwaar werd gebombardeerd.
Originele tekeningen
Bentley viert in 2019 zijn 100-jarige jubileum. Op initiatief van de WO Bentley Memorial Foundation werd daarom enkele jaren geleden gestart met de herbouw van de Corniche. In 2018 nam Bentley het project over. Bij de Mulliner-afdeling werd met behulp van originele tekeningen en onderdelen deze auto gecreëerd. De Corniche maakt zijn debuut in september op Salon Privé.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.