Betrapt! De nieuwe Alpina B3 speelt alvast buiten
Een BMW M3 is leuk, maar eigenlijk wil je een Alpina B3. Want op het circuit wint de getunede 3-Serie het misschien niet van zijn M-broeder, maar op de openbare weg is hij een stuk fijner. Dit is de nieuwe B3, op basis van de G20 3-Serie.
Hoe we dat weten? Ten eerste omdat er OAL op de nummerplaat staat, wat staat voor Ostallgäu, de regio waar Alpina is gevestigd. Ten tweede omdat de uiterlijke wijzigingen overeenkomen met wat we van de vorige generaties B3 gewend zijn: een subtiel kofferbakspoilertje, vier uitlaatpijpen en een diepere frontspoiler met ruimte voor de merkaanduiding Alpina.
Ook als diesel
BMW levert de volgende M3 ook met een handbak, maar Alpina houdt vast aan een automaat: een achttraps exemplaar van ZF. De 3,0 liter twinturbo zescilinder in de B3 zal naar verwachting meer dan 450 pk leveren. Daarbij komt er ook een D3 op de markt. Een diesel dus, met waarschijnlijk de 388 pk sterke zescilinder met vier turbo's (!) uit de D5. Zowel de B3 als D3 hebben vierwielaandrijving.
Autobahnkruiser
Maar wat is dan het grote verschil tussen de BMW M3 en de Alpina B3? Traditiegetrouw is die laatste meer op comfort gericht. De B3 is een bloedsnelle autobahnkruiser, maar niet het driftkanon / circuitwapen dat de M3 is. Zijn onderstel is soepeler afgesteld, met een automaat die naadloos van verzet wisselt en een interieur met de beste materialen en het fijnste leer.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.