Volkswagen sloopt meer dan 100.000 sjoemeldiesels in de VS! Waarom?
Volkswagen heeft in de Verenigde Staten bijna 400.000 sjoemeldiesels moeten terugkopen van klanten. Nu blijkt dat de fabrikant meer dan 100.000 daarvan heeft laten slopen. Opmerkelijk, want die auto's hadden prima opnieuw verkocht kunnen worden.
Het verhaal is bekend: Volkswagen biechtte in 2015 op dat er illegale software in zijn dieselmodellen verstopt zat. De slimme programmatuur kon een rollenbanktest herkennen en schakelde de motor in dat geval over op een schoner programma. Op de openbare weg stonden de sluizen gewoon open en waren de diesels vele malen viezer dan toegestaan.
Tientallen miljarden euro's
In de afgelopen vier jaar heeft het dieselgateschandaal het Volkswagen-concern tientallen miljarden euro's gekost. Niet alleen aan boetes en schadevergoedingen, maar ook omdat er ongeveer 400.000 auto's moesten worden teruggekocht van Amerikaanse kopers. Volkswagen huurt al geruime tijd op een aantal plekken in de Verenigde Staten parkeerruimte voor al die diesels.
Satellietfoto's
Uit satellietfoto's blijkt nu dat er een groot aantal is verdwenen, aldus het Duitse Wirtschaftswoche. Journalisten van het blad hebben documenten ingezien, waarin Volkswagen de sloop van meer dan 102.000 auto's aan het Amerikaanse ministerie van Justitie en de Environmental Protection Agency (EPA) meldt.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
CO2-uitstoot
Duitse milieuorganisaties zijn absoluut niet blij met de actie van Volkswagen. Ze schatten in dat bij de productie van de 100.000 voertuigen ruim 500.000 ton aan CO2 is vrijgekomen, wat net zoveel is als een stad met 50.000 inwoners per jaar produceert. Bovendien is er een fix voor de sjoemeldiesels. Die auto's hadden dus gewoon weer verkocht kunnen worden.
Verouderd en slecht
Volkswagen zegt in gesprek te zijn met enkele veilinghuizen. Dit om de 261.000 diesels die nog staan opgeslagen te verkopen. De 102.000 gesloopte exemplaren waren "verouderd" en in "slechte conditie", aldus Volkswagen. En dat zal ongetwijfeld, maar geloofwaardiger is dat het bedrijf gewoon zo snel mogelijk van een groot aantal auto's af wilde. De opslag kost immers een enorme hoeveelheid geld.
Topmannen aangeklaagd
Het dieselgateschandaal is na vier jaar nog steeds een hoofdpijndossier voor Volkswagen. Er lopen tal van rechtszaken. Vorige week nog maakte de Duitse justitie bekend dat er nu een officiële aanklacht is tegen voormalig Audi-baas Rupert Stadler. Eerder al werd Martin Winterkorn – die in 2015 moest aftreden als directeur van Volkswagen – in staat van beschuldiging gesteld.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.