Autobranche: 'Nederlandse verkopen zakken in, BPM moet zo snel mogelijk omlaag!'
De BPM moet zo snel mogelijk worden aangepast. Daarop hebben brancheorganisaties Bovag en Rai Vereniging wederom aangedrongen bij staatssecretaris Snel van Financiën. Door de invoering van de strengere WLTP-tests vorig jaar stoten vrijwel alle auto's op papier nu meer CO2 uit, wat gevolgen heeft voor de aanschafbelasting en de autoverkopen.
Tot september vorig jaar werd het brandstofverbruik van een auto gemeten met de verouderde NEDC-methode. Die stamde in de basis uit de jaren zeventig en liet te veel ruimte voor manipulatie. Als gevolg daarvan kwam het opgegeven brandstofverbruik totaal niet overeen met het verbruik in de praktijk.
Officiële verbruik is gestegen
De nieuwe WLTP-methode is beter en strenger, wat erin heeft geresulteerd dat het officiële verbruik van vrijwel alle auto's (en dus ook de CO2-uitstoot) omhoog is gegaan. In de praktijk zijn ze uiteraard niet onzuiniger. De gecommuniceerde waarde ligt nu gewoon dichter bij de werkelijkheid. En dat heeft in Nederland gevolgen voor de hoogte van de BPM.
BPM is omhoog gegaan
De aanschafbelasting hangt af van de CO2-uitstoot. Voormalig staatssecretaris Wiebes van Financiën beloofde dat de overgang van NEDC naar WLTP budgetneutraal zou gebeuren, maar daar is in de praktijk niets van terecht gekomen. De BPM-tarieven zijn niet aangepast, dus is de aanschafbelasting op vrijwel alle auto's flink omhoog gegaan.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Niet snel genoeg
Volgend jaar juli wordt de BPM aangepast op de nieuwe WLTP-methode, heeft het kabinet laten weten, maar dat is volgens de autobranche niet snel genoeg. De autoverkopen dalen al maanden en dat is volgens de Bovag en Rai Vereniging te wijten aan de 'ongewenste belastingeffecten door de nieuwe emissietest WLTP'.
Tien procent minder auto's
In de eerste zeven maanden van 2019 werden precies 259.662 auto's geregistreerd en dat is 10,2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens de Bovag en Rai Vereniging is de daling in Nederland groter dan in de rest van Europa, waar in het eerste halfjaar ongeveer 3 procent minder auto's werden verkocht.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.