Gaaf: de nieuwe Opel Insignia krijgt Manta-trekjes!
De nieuwe Opel Insignia staat pas voor 2023 op de rol. Toch wagen we alvast een blik in de toekomst. Het goede nieuws: ondanks de banden met PSA blijft de nieuwe Insignia een echte Opel. Het betere nieuws: hij krijgt Manta-trekjes!
Door de samenwerking met Peugeot Citroën had Opel ook al eerder op de proppen kunnen komen met een nieuwe Insigna. Binnen PSA is immers het EMP2-platform beschikbaar waarvan onder meer ook de Opel Grandland X al gebruikmaakt. De reden dat de Rüsselsheimers dat niet doen, is simpel. Het huidige model is nog redelijk vers en Opel hoeft geen licentierechten aan de voormalige concernmoeder General Motors te betalen.
Neusje van de Manta
Sleutelbegrippen voor de opvolger zijn: precisie, kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat klinkt veelbelovend, maar niet heel spannend. Maar dat wordt goedgemaakt door het design, waarvan de illustrator van onze AutoZeitung-collega's een voorbode op papier heeft gezet. Daarvoor lijkt Opel uit hetzelfde vaatje tappen als voor de Opel GT X Experimental. Dit studiemodel presenteerde Opel in 2018 en heeft details die aan de Opel Manta A doen denken. Zoals we eerder al berichtten, is het ook helemaal niet ondenkbaar dat er op basis van de nieuwe Astra of Insignia weer een Manta uit de hoge hoed komt.
Insignia blijft een sedan
Net als de Peugeot 508 en de Opel Grandland X leunt de nieuwe Insignia op het modulaire EMP2-platform van concern. Voor de carrosserie houdt Opel - net als Volkswagen bij de Passat - vast aan twee varianten: een sedan en een stationwagon. Dat de Duitsers aan de sedan vasthouden en niet voor een vijfdeurs carrosserie à la Peugeot 508 kiezen, heeft te maken met de wensen van de Britse Vauxhall-tak. Daar zijn ze meer van het klassieke three-box design en aan die wens komt Opel tegemoet – Brexit of geen Brexit.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Ook als PHEV met 300 pk
Op het gebied van de aandrijflijnen verwachten we geen grote verrassingen. De belangrijkste aandrijflijn heeft de 1,5-liter viercilinder turbobenzinemotor in de hoofdrol. Daarnaast maakt ook de tweeliter diesel zijn opwachting. Net als bij de Opel Grandland X maakt een plug-in hybride met een systeemvermogen van 300 pk het rijtje compleet.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.