Pagani Huayra Roadster BC is niet voor muurbloempjes
Pagani maakt al twintig jaar sportwagens voor mensen die in hun jeugd aandacht tekort kwamen. Want met zo'n Zonda of Huayra kun je niet even incognito naar de Aldi, maar rijd je rond met een metershoge denkbeeldige pijl boven je hoofd. Zeker als je met deze nieuwe Huayra Roadster BC de straat op gaat.
Om gelijk even in de naam te duiken. De Huayra is genoemd naar de Peruaanse windgod Huayra-tata, wat ongetwijfeld slaat op de briesende turbo's van de 6,0-liter AMG-V12 onder de motorkap. De afkorting BC komt van Benny Caiola, de in 2010 overleden Ferrari-verzamelaar, die eind jaren negentig de allereerste Pagani kocht.
Niet behelpen
De 'gewone' Huayra Roadster heeft een vermogen van 764 pk en 1000 Nm koppel. In de BC heeft Pagani de twaalfcilinder opgedraaid naar 803 pk en 1050 Nm. Wat dat betekent voor de prestaties is niet bekend. Maar aangezien een BC-loze Huayra al in 2,8 seconden naar 100 km/h gaat, zal het in de nieuwste creatie uit Modena niet behelpen zijn.
Uitverkocht
Het getal 20 op de flanken van de Huayra Roadster BC slaat niet op productieaantal, maar op het feit dat twintig jaar geleden de eerste Zonda werd gebouwd. Pagani produceert niet meer dan veertig Roadster BC's. En zoals dat gaat bij auto's als dit, zijn ze allemaal al vergeven. Naar verluidt à raison de 4 miljoen euro per stuk.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.