Hoe kan het dat Aston Martin nu al weer verlies maakt?
Het kan raar lopen in autoland. In het eerste halfjaar van 2018 maakte Aston Martin voor het eerst in lange tijd winst. En nu – iets meer dan een jaar later – is de Britse sportwagenfabrikant weer in de rode cijfers gedoken.
En het verschil is groot. In het eerste halfjaar van 2018 bleef er onder de streep nog 20,8 miljoen pond over (22,7 miljoen euro). Nu moet Aston Martin toegeven dat de afgelopen zes maanden niet best zijn geweest. Er staat nu in fel rood een verlies van 78,8 miljoen pond (86,1 miljoen euro) op de resultatenrekening.
Schuld van de Vantage
De omzet van Aston Martin daalde met 4 procent naar 407 miljoen pond (445 miljoen euro). Volgens directeur Andy Palmer heeft dat te maken met het grotere aandeel van de 'goedkope' Vantage in de modellenmix van Aston Martin. Er werden precies 2442 auto's aan dealers verkocht in de afgelopen zes maanden, wat een stijging is van 6 procent.
Onzekere economie
In het Verenigd Koninkrijk en Europa daalde de vraag naar Aston Martins. Volgens Palmer waren het vooral de duurdere modellen die minder werden verkocht. Hij noemt de wereldwijde economische onzekerheid als belangrijke factor daarin. Al bleven de Aston Martin-verkopen in de Verenigde Staten en Azië sterk.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Slechtst presterende aandeel
Aston Martin ging in oktober 2018 naar de beurs. Sindsdien is de koers met meer dan 75 procent gedaald. Het aandeel Aston Martin is het slechtst presterende dat in de afgelopen twee jaar op de beurs in Londen is geïntroduceerd. De hoop van Aston Martin is nu vooral op de nieuwe DBX gericht, de allereerste suv van het merk, die eind dit jaar wordt geïntroduceerd.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.