Mijlpaal voor Seat: 1 miljoen Leons
Dat was even schrikken voor de Seat Leon! Stond ineens Gaston van de Postcodeloterij voor de fabriekspoort in Barcelona. Reden: de Leon is onlangs uitgeroepen tot miljonair.
Je zou het aan zijn vlotte lijnen niet zeggen, maar de huidige generatie van de Seat Leon loopt alweer zeven jaar mee. In die zeven jaar wist-ie de rol van populairste Seat-model aan broertje Ibiza te ontfutselen. Onlangs bereikte de populariteit van de Seat Leon een hoogtepunt met de productie van het miljoenste exemplaar.
Leon belangrijk voor Seat
Een miljoen Leons hebben Seat geen windeieren gelegd. Volgens Seat-topman Luca de Meo heeft de compacte middenklasser een enorme bijdrage geleverd aan het verkooprecord dat in het merk in 2018 boekte. Hoe dan? Nou, de Leon staat op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen Groep. Dat maakt de Leon tot een zeer efficiënte auto om te produceren. Dit zorgt voor een hogere winstmarge per auto. Bovendien zorgde de Seat Leon voor een enorme stijging van de verkoopcijfers. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk boekte Seat in de afgelopen zeven jaar een verkoopstijging van 70, respectievelijk 60 procent. Zo heeft de Leon er in belangrijke mate aan bijgedragen dat Seat de 149 miljoen euro verlies van 2012 heeft omgebogen naar een winst van 249 miljoen euro in 2018.
Over hoogtepunt heen
In Nederland is de Seat Leon wel over zijn hoogtepunt heen. Dit jaar gingen er tot dusver zo'n 1250 over de dealerdrempel. Als we dat aantal omrekenen naar de rest van het jaar, dan komen we op ongeveer 2150 stuks uit. In 2014 beleefde de Spaanse neef van de Volkswagen Golf hier nog een topjaar. Ruim 6500 landgenoten namen toen een nieuwe Leon mee naar huis.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Vraag is of de nieuwe Seat Leon meer Nederlandse kopers weet te lokken. Net als de Volkswagen Golf VIII laat hij niet lang meer op zich wachten, alleen is er tegenwoordig veel concurrentie vanuit de eigen gelederen. Zowel de Seat Arona als de Seat Ateca vist grofweg in dezelfde vijver. Dus of Gaston Starreveld over ruim twaalf jaar weer enthousiast aan de Seat-poort staat te rammelen om de Leon te feliciteren, is nog maar de vraag.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.