Renault, mag deze e-Plein Air in productie alstublieft?
Puristen spreken er ongetwijfeld schande van, maar toch is het elektrificeren van klassiekers een groeiende markt. Renault doet een duit in het zakje met deze e-Plein Air, een stekkervariant van de aloude Plein Air.
Voor wie dat model niet kent: de Plein Air was een volledig open versie van de Renault 4. Je kunt hem vergelijken met de Citroén Méhari. De Plein Air – wat 'open lucht' betekent – werd in de jaren zestig ontwikkeld voor het Franse leger, maar 'diende' nooit. Om in te haken op de buggygekte van eind jaren zestig / begin jaren zeventig besloot Renault de Plein Air in de markt te zetten als hip strandautootje. Dat werd geen succes. Er zijn niet meer dan 563 exemplaren gebouwd.
Aandrijflijn van Twizy
Deze e-Plein Air is een experiment van Renault. Er ligt niet langer een ronkend viercilindertje voorin, maar een elektromotor. De elektrische aandrijflijn van de Renault Twizy, om precies te zijn. Dus is de actieradius met 100 kilometer relatief beperkt. Wijzigingen aan het exterieur en interieur zijn er ook. Zo is de grille dichtgemaakt en prijkt er een digitaal instrumentarium voor de bestuurder. Renault heeft de e-Plein Air ontwikkeld om te laten zien wat zijn klassiekerafdeling kan doen. Het zou mooi zijn als het wagentje in een beperkte oplage wordt gebouwd, maar dat zit er waarschijnlijk niet in.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.