Chevrolet Corvette met middenmotor is niks nieuws
Voor de nieuwe Corvette had Chevrolet een wel heel lange aanloop nodig. Het eerste studiemodel met de motor in het midden stamt al uit 1964. Dus heeft Chevrolet er vijfenvijftig jaar over gedaan om dat idee in productie te nemen.
Want inderdaad, met de Corvette C8 gooit Chevrolet het over een compleet andere boeg. Zijn V8 ligt niet langer voorin – zoals hij dat sinds 1953 lag – maar in het midden. De krachtbron is 6,2 liter groot en levert 497 pk en 630 Nm. Hij is gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling en drijft (uiteraard) de achterwielen aan.
Vooralsnog heeft Chevrolet alleen bekendgemaakt dat de C8 in minder dan 3 seconden van stilstand naar 100 km/h gaat. Daarmee is de auto meer dan een seconde sneller dan de uitgaande generatie, de C7. Sterkere varianten, zoals de Z06 en ZR1, volgen. Mogelijk komt er ook een versie met een handgeschakelde versnellingsbak.
Minder dan 60.000 dollar
In de Verenigde Staten is de Corvette een fantastische propositie. Hij biedt supercarprestaties voor een vlijmscherpe prijs. Want aan de andere kant van de Atlantische Oceaan kost de C8 minder dan 60.000 dollar (53.000 euro). In Nederland zal dat natuurlijk niet opgaan, onder meer door de bpm. Voor de C7 moest hier minimaal 160.000 euro worden betaald.
Standaard met targadak
Door zijn nieuwe lay-out is de Corvette een stuk langer geworden dan zijn voorganger. Hij meet 4,63 meter in de lengte (plus 14 centimeter), 1,93 meter in de breedte (plus 6 centimeter) en 1,23 meter in de hoogte (min 1 centimeter). Net als de C7 heeft de C8 standaard een targadak, met een paneel dat gemakkelijk kan worden verwijderd.
Veeeeeel knoppen
In het interieur vallen een aantal zaken op: het infotainmentscherm – dat naar de bestuurder toe is gedraaid – en de hoge richel die de bestuurder van de bijrijder scheidt. Wie beter kijkt, ziet dat de verhoging is bedekt met een lint aan knopjes. Gezien de lage prijs is het logisch dat voor veel zaken moet worden bijbetaald: launch control, het liftsysteem, de achterspoiler en het sperdifferentieel.
Vijf decennia aan proefballonnen
Maar dan terug naar het middenmotorconcept … Daar speelt Chevrolet al decennia mee. Al in 1964 onthulde het merk de Corvette XP-819 Rear Engine Concept Car, gevolgd door de Corvette XP-882 Concept Car (1970) en Corvette XP-895 Raynolds Concept (1972). Een buitenbeentje was de Corvette XP-897 GT Two-Rotor Concept (1973). Voor de aandrijving zorgde geen V8, maar een Wankelmotor.
Na vier studiemodellen was Chevrolet nog steeds niet klaar voor het in productie nemen van een Corvette met middenmotor, dus volgden er een vijfde, zesde en zelfs zevende. In 1976 was het de beurt aan de Aerovette Concept, met een aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie. Na de Corvette Indy Concept (1985) en CERV III (1990) was Chevrolet even klaar met het idee. Tot nu.