Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?
Lefgozermove van Lotus. Het kleine Britse merk gebruikt de miljoenen van nieuwe eigenaar Geely om met een elektrische super-de-supersportwagen te komen. De Evija heeft maar liefst 2000 pk en 1700 Nm. Alsof het niets kost!
Natuurlijk kost de Evija niet niets. Lotus wil minimaal 1,7 miljoen pond (bijna 1,9 miljoen euro) voor zijn nieuwste model hebben. Wil je zeker weten dat je een van de 130 exemplaren in handen krijgt, dan moet je nu 250.000 pond (ruim 270.000 euro) op de bankrekening van de fabrikant droppen. Om een productieslot toegewezen te krijgen.
Sprint naar 300 km/h
Wat krijg je dan? Welnu, de Lotus Evija is een volledig elektrische hypercar met vier elektromotoren. Met zijn 2000 pk en 1700 Nm zou hij in minder dan 3 seconden naar 100 km/h kunnen sprinten. Nog veel indrukwekkender is de tijd die de Evija nodig heeft om de 300 km/h te bereiken: 9 seconden. De topsnelheid ligt slechts iets hoger, op 320 km/h.
Actieradius van 400 km
Voor een EV is de Lotus overigens relatief licht. Dankzij kwistig gebruik van koolstofvezel, legt hij niet meer dan 1680 kilogram in de schaal. Zijn 70 kWh-batterij ligt achter de stoelen, waar bij een model als de Exige de traditionele verbrandingsmotor ligt. Volgens Lotus zou de Evija een actieradius van ongeveer 400 kilometer moeten kunnen halen.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Extreme aero
Zo op het eerste gezicht is de laagvlieger vrij inwisselbaar vormgegeven. Een prachtig detail zijn de achterlichten, die om een enorm luchtkanaal zijn gelegd. Eentje die à la Ford GT van de flanken naar de achterzijde van de auto loopt. De Evija heeft verder een actieve achterspoiler, vlinderdeuren en camera's als buitenspiegels.
McLaren-achtig
Het interieur van de Lotus is minimalistisch en doet McLaren-achtig aan, met een compact digitaal scherm achter het merkwaardig rechthoekige stuur en een extreem slanke middenconsole. Voor de aandrijflijn zijn vijf rijmodi beschikbaar: Range (voor een zo groot mogelijke actieradius), City, Tour, Sport en Track.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.