Nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI komt eraan!
De nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI komt eraan komt. Naast de gewone Golf 8-modellen met brave driecilinder of plug-in hybride is dit de smaakmaker. Zie hier de nieuwe Volkswagen Golf GTI eens lekker rammen op de Ring!
In de al maanden voortrazende elektrische ID-storm, zou je bijna vergeten dat Volkswagen ook nog auto's met verbrandingsmotor maakt. Niets is minder waar. Sterker nog, de nieuwe generatie van de meest succesvolle Volkswagen ooit staat in de startblokken. Achter de schermen is de Golf VIII die startblokken zelfs allang uit. Het bewijs zagen we eerder al op allerlei plekken in Europa. Nu hebben we ook de hot hatch-variant gespot. Op de foto's zie je de nieuwe Volkswagen Golf 9 GTI die de Nürburgring onveilig maakt.
Nieuwe Golf 8 GTI komt midden 2020
Op de huis-tuin-en-keukenversies van de Golf hoeven we nog maar een paar maandjes te wachten. Voor de nieuwe Golf GTI moeten we iets meer geduld oefenen. Waarschijnlijk zelfs nog een jaar. Over de aandrijflijn en de overige specificaties wordt druk gespeculeerd, maar één ding is zeker: de nieuwe Golf wordt lichter en sneller dan de huidige versie.
Vertrouwd GTI-design
Wat de specs van de nieuwe Volkswagen Golf GTI ook precies worden, verwacht geen grote experimenten. Ook niet op het gebied van design. Al worden de looks wel iets agressiever en onderscheidender dan bij de huidige Golf GTI. Dat betekent vettere bumperpartijen, forsere luchtinlaten, een overmaatse dakspoiler en een prominente diffuser. Verder zijn er aan de achterkant twee overduidelijke indicatoren die aangeven dat de Golf GTI zeker géén elektrische auto wordt. Links en rechts priemt er een vette dikke uitlaat onder de bumper vandaan. Ook de wielen moeten meer agressie uitstralen. Bij de zwarte exemplaren op de foto's is dat goed gelukt. De pizzaborden van remschijven ogen trouwens ook imposant.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Verder houdt Volkswagen gewoon vast aan de vertrouwde GTI-trekjes, met rode accenten en GTI-emblemen. Het ruitjesdesign voor het meubilair schittert waarschijnlijk ook weer door aanwezigheid. Een Audi-achtig instrumentarium, een optioneel head-up display en een T-vormige DSG-hendel completeren het interieurbeeld.
Techniek Golf 8 GTI
Volkswagen is niet gezwicht voor hybride-verleidingen en borduurt voor voort op de techniek van de Golf VII GTI. Naar verluidt heeft Volkswagen-opperhoofd Herbert Diess verordonneerd dat de Golf GTI geen mild hybrid-systeem krijgt, zoals de standaardversies. Waarschijnlijk in verband met het extra gewicht dat daarmee gepaard zou gaan.
Hoewel er af en te wordt gespeculeerd over Golfjes met tsunami-kracht, ligt er onder de kap van de GTI een oude bekende. Het is de door Audi ontwikkelde geblazen 2,0-liter viercilinder. Standaard levert deze motor opnieuw rond de 255 pk, daarnaast wordt er een versie met een hoger vermogen leverbaar. Dat zou 290 pk kunnen zijn, net zoals in de huidige Golf GTI TCR. Al is niet uitgesloten dat Volkswagen de TCR-versie over de 300 pk-grens pusht. Daarmee is een honderdsprint in een dikke 5,5 seconden mogelijk. De topsnelheid wordt geen verrassing: 250 km/h. Daar kan de bestuurder zelf naartoe poken, maar hij kan de schakelarbeid ook aan een zeventraps DSG overlaten.
Nadruk op scherpte
Technici die nauw bij de Golf VIII GTI betrokken zijn, hebben aangegeven dat ze veel tijd en energie hebben besteed aan de perfectionering van de besturing. Gezien de zware concurrentie vonden ze dat de Golf VIII GTI een stuk scherper en communicatiever moest worden. Nog ongeveer 365 nachtjes slapen en we weten of dat is gelukt ...
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.