Dik in de min! Gestegen bpm zet autoverkopen op z'n kop
Hand op het hart. Fluim tussen de vingers door. Echt waar. Niet gelogen. De WLTP-overgang zou budgetneutraal gebeuren, aldus voormalig staatssecretaris Wiebes van Financiën. Maar dat is niet gebeurd en mede daardoor zijn de autoverkopen in het eerste halfjaar met 10,5 procent gedaald.
Door de overgang van de NEDC-testcyclus naar de nauwkeurigere WLTP-meetmethode in september vorig jaar is de CO2-uitstoot van vrijwel alle auto's op papier gestegen. En aangezien de bpm wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot is ook die omhoog gegaan. Sterker nog, volgens de Bovag en Rai Vereniging is het gemiddelde bpm-bedrag in 2019 met 15 procent gestegen ten opzichte van 2018 (van 5072 naar 5824 euro).
Wat is bpm
Maar allereerst: wat is bpm? Officieel staat de afkorting bpm voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. De bpm bestaat uit twee delen: een vast deel en een variabel deel. De hoogte van het variabele deel is gekoppeld aan de hoogte van de CO2-uitstoot in gram per kilometer. Zo worden krachtige, onzuinige auto’s extra zwaar getroffen. Dat wordt nog verergerd doordat de bpm een gestaffelde, progressieve belasting is.
Minder auto's, meer bpm
Die stijging berekenen veel importeurs deels of geheel door aan de consument, waardoor de prijzen van nieuwe auto's stijgen. En dat heeft zijn weerslag op de verkopen. In de eerste zes maanden van dit jaar daalden die met 10,5 procent naar 226.482 stuks (was 252.988 in 2018). De overheid harkte daar 995 miljoen euro aan bpm mee binnen: 3 miljoen euro meer op 26.506 auto's minder.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Volkswagen weer bovenaan
Volkswagen deed de beste zaken. Het Duitse merk zette precies 24.547 auto's af, waarmee het een marktaandeel van 10,9 procent had. Opel (18.251), Peugeot (16.734) en Ford (14.103) bezetten plaats twee, drie en vier, op de voet gevolgd door Kia (13.501). In de modellenranglijst stond de Volkswagen Polo bovenaan, met 6607 verkochte exemplaren. De rest van de top vijf bestond uit de Ford Focus (6443), Tesla Model 3 (6063), Volkswagen Golf (5609) en Kia Picanto (5216).
Tesla Model 3 populair
In juni was de verkoopdaling zelfs 10,9 procent. Consumenten kochten afgelopen maand 'slechts' 41.671 auto's, waarbij de Tesla Model 3 (2487) het populairst was. Daarna volgden de Opel Karl (1279), Renault Clio (1201), Toyota Aygo (945) en Ford Focus (929). De merkentop liet een andere verdeling zien: Opel stond op één met 3921 auto's. Volkswagen (3618), Toyota (3100), Peugeot (3082) en Renault (3054) maken de top vijf compleet.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.