Deze Aygo contant afrekenen? Dat wordt verboden

Deze Aygo contant afrekenen? Dat wordt verboden

Rigoureus middel in de strijd tegen witwassen: de ministeries van Financiën en Justitie willen contante betalingen van meer dan 3000 euro gaan verbieden.

Tot dusver is het zo dat bedrijven contante betalingen van meer dan 10.000 euro moeten melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties, maar dat blijkt onvoldoende om de stroom crimineel geld in te dammen.

Geen meldingsplicht maar verbod

Het kabinet wil de grens daarom verlagen naar 3000 euro. Bovendien gaat er een keihard verbod gelden, in plaats van een meldingsplicht. Als de voorstellen inderdaad van kracht worden, moet een relatief goedkope auto straks ook giraal worden afgerekend. Zodra de prijs meer dan 3000 euro bedraagt, wordt contante betaling taboe.

Aygo's, Polo's en Punto's

Nu kunnen we ons niet voorstellen dat zware criminelen hun illegaal verdiende geld willen witwassen met tien tot vijftien jaar oude Toyota's Aygo, Volkswagens Polo en Fiats Punto … Maar goed, het doel heiligt de middelen. Naar het schijnt wordt er in Nederland jaarlijks zo'n 16 miljard aan zwart geld witgewassen.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.3
De vernieuwde Volkswagen ID.3

Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Een aanvullende maatregel die het Nederlandse kabinet wil invoeren, is de afschaffing van het 500-eurobiljet. Om voor de hand liggende redenen is deze grote coupure geliefd onder criminelen die serieuze bedragen willen witwassen. Maar om het biljet van 500 euro de wereld uit te krijgen, moet ons kabinet eerst de Europese partners meekrijgen.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Deze Aygo contant afrekenen? Dat wordt verboden
Deze Aygo contant afrekenen? Dat wordt verboden
Deze Aygo contant afrekenen? Dat wordt verboden
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties