'Bestuurders overschatten assistentiesystemen, vooral Tesla Autopilot'
Autopilot is een misleidende naam. Het woord belooft veel meer dan het assistentiesysteem van Tesla kan waarmaken en volgens het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) overschatten consumenten het daarom veel meer dan andere systemen.
Het IIHS legde de namen van vijf assistentiesystemen voor aan tweeduizend bestuurders, zonder daarbij te vertellen bij welke merken die namen horen: Autopilot (Tesla), Driving Assistant Plus (BMW), ProPilot Assist (Nissan), Super Cruise (Cadillac) en Traffic Jam Assist (Audi).
Appje tikken
Aan die bestuurders werd vervolgens gevraagd of het met ingeschakeld systeem veilig zou zijn om de handen van het stuur te halen, de telefoon aan te nemen, een appje te tikken, een video te kijken, of een dutje te doen.
Bijna de helft
Uit de antwoorden blijkt dat bijna 50 procent denkt dat je met ingeschakelde Autopilot je handen van het stuur kunt halen. Slechts 33 procent denkt dat bij ProPilot Assist en 21 procent bij Traffic Jam Assist. Respectievelijk 34 procent en 16 procent verwacht dat je kunt telefoneren en typen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Beter nadenken
"In het instructieboekje van Tesla staat duidelijk dat je niet je handen van het stuur kunt halen als Autopilot is ingeschakeld", aldus IIHS-directeur David Harkey, "Fabrikanten moeten wat dat betreft beter nadenken over de boodschap die een naam uitdraagt."
Misleidende reclame
Twee Amerikaanse consumentenorganisaties hebben al eerder geklaagd dat de naam Autopilot misleidende reclame is. Want Tesla kan wel beweren dat het slechts een assistentiesysteem is, op de website staat gewoon 'volledig zelfrijdende besturing'. Zelfs op de Nederlandse website.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.