Hyundai Kona Electric lastig leverbaar? Hier is de Kona Hybrid!
Naast de Kona op benzine en de onder leaserijders zeer gewilde Kona Electric, presenteert Hyundai nu ook de Kona Hybrid. Hij gaat na de zomer de concurrentie aan met de Toyota C-HR én met zijn concerngenoot van Kia: de Niro Hybrid.
En over de Kia Niro Hybrid gesproken: het mag geen verrassing heten dat de aandrijflijn van de Kona Hybrid op dezelfde technische leest geschoeid is. Dat betekent dat hij een 1,6-liter viercilinder motor combineert met een elektromotor, die een gezamenlijk systeemvermogen van 141 pk produceren en een koppel van 265 Nm. Hiermee sprint de Hyundai Kona Hybrid in 11,2 seconden naar 100 km/h. Tenminste, als je voor de standaardwielen van 16 inch kiest. Het stoere uiterlijk van het optionele 18-inch lichtmetaal bekoop je met een vertraging van vier tienden.
Geen CVT maar zestraps automaat
Anders dan de Toyota C-HR en andere hybrides van Toyota, heeft de Kona geen CVT-achtige transmissie, maar een zestraps automaat met dubbele koppeling, die voor een wat 'natuurlijker' acceleratiegedrag zorgt. Volgens Hyundai bedraagt het gemiddeld verbruik 3,9 l/100 km, wat neerkomt op 1 op 25,6.
Appen met je Kona Hybrid
Behalve zijn hybride aandrijflijn, biedt de Kona Hybrid een aantal verbeteringen op het gebied van connectiviteit, infotainment en veiligheid. Zo is onder meer het BlueLink-systeem van Hyundai op de Kona Hybrid beschikbaar. Hiermee kan de bestuurder via een app op zijn smartphone de auto ver- en ontgrendelen. Ook handig: als je op een grote parkeerplaats even vergeten bent waar je je auto ook alweer had geparkeerd, wijst de app je de weg,
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Navigatie met spraaksturing
Ook stelt BlueLink je in staat om het optionele navigatiesysteem met je stem te bedienen. Het verbeterde 10,25-inch touchscreen is aan te passen naar twee startschermen en er is een mogelijkheid om de weergave van widgets en iconen te wijzigen. Apple CarPlay is standaard aanwezig, evenals de voorbereiding op Android Auto. Daarnaast kun je uiteraard via bluetooth muziek streamen vanaf je telefoon.
Volop veiligheid
Het uitgebreide technologiepakket Hyundai SmartSense is standaard op de Kona Hybrid. Dit omvat onder meer een botswaarschuwing met voetgangers- en fietsersdetectie en een vermoeidheidsassistent. Lane Keeping Assist houdt je in het juiste spoor en de grootlichtassistent voorkomt dat je tegenliggers verblindt. Tegen meerprijs is Lane Following Assist verkrijgbaar. Deze voorziening houdt de Kona Hybrid in het midden van de rijstrook. Intelligent Speed Limit Warning houdt middels een camera in de neus van de auto de verkeersborden in de gaten. Zo wordt voorkomen dat je te hard rijdt of tot illegale inhaalmanoeuvres overgaat. Actieve cruisecontrol, een dodehoekwaarschuwing en een waarschuwingssysteem voor achterlangs kruisend verlkeer zijn eveneens leverbaar.
Wat gaat de Kona Hybrid kosten?
Wat al dat moois gaat kosten, maakt Hyundai later bekend, maar als we de prijzen van de Kia Niro Hybrid erbij pakken, rekenen we erop dat je vanaf een kleine 26.000 euro kunt instappen.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.