Ferrari SF90 Stradale - snelste Ferrari ooit is stekkerhybride!
Hou je vast: 1001 pk, een honderdsprint van 2,5 seconden en een topsnelheid van 340 km/h. Het zijn de kernwaarden van de snelste Ferrari ooit: de Ferrari SF90 Stradale. Maar die topprestaties komen niet van een atmosferische V12. De SF90 Stradale is namelijk een stekkerhybride die een geblazen V8 combineert met een elektromotor.
We kunnen ons voorstellen dat sommige diehard Ferrari-fanboys het heiligschennis vinden, maar met de CO2-eisen van de EU in je nek, moet je íéts. Een 'gewone' hybride hadden de Italianen al in het gamma in de vorm van de LaFerrari, maar deze SF90 Stradale gaat nog een stapje verder. Je moet hem net alleen met enige regelmaat aan de RON98-pomp hangen, maar ook aan het stopcontact. Voor wie dat geen gezicht vindt, maakt Ferrari met zijn eerste plug-in hybride wel een statement: de SF90 Stradale is met 1001 pk de krachtigste Ferrari ooit. Geen gekke manier van de Scuderia Ferrari om hun 90ste verjaardag (vandaar de typebenaming) te vieren.
Krachtigste V8 van Ferrari ooit
Hoe de mannen uit Maranello dat voor elkaar hebben gekregen? Door hun top-V8, bekend uit de eveneens kersverse F8 Tributo, op te kietelen van 720 naar 780 pk. Dat is onder meer bereikt door de cilinderinhoud op te boren van 3902 tot 3990 cc. Een geheel nieuw inlaatspruitstuk, een ander uitlaatsysteem, aangepaste injectoren en grotere inlaatkleppen doen de rest. Zo beschikt de SF90 Stradale over de krachtigste Ferrari-V8 aller tijden. Drie elekromotoren doen ook 220 pk in het zakje. Een van de elektromotoren zit tussen de V8 en de achttraps transmissie met dubbele koppeling in. Net als bij Ferrari's uit de Formule 1.
Vier standen aandrijflijn
De andere twee elektromotoren zijn gekoppeld aan de vooras, die de voorwielen onafhankelijk van elkaar van power voorzien. Wie dit allemaal als hoogst ingewikkeld in de oren klinkt, hoeft volgens Ferrari niet bevreesd te zijn. De bestuurder kán kiezen uit vier power management modes, maar dat hoeft niet. De auto start standaard in de Hybrid-stand, waarin de krachten van de verbrandingsmotor en de elektromotoren zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Daarbij wordt de V8 af en toe rust gegund, maar zo nodig levert-ie ook in deze stand zijn volle vermogen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Tot 25 km puur elektrisch rijden met SF90 Stradale
In de Performance-stand hebben prestaties de prioriteit en staat de verbrandingsmotor altijd aan. Zo is alle power bij afroep onmiddellijk beschikbaar. Nog een stapje verder gaat de Qualify-modus. Hierin wordt ook het maximum van de elektromotoren gevraagd. Het bijladen van het Li-ion-batterijenpakket is in dit geval dus bijzaak. De eDrive-modus kun je gebruiken als je 's morgens bij het wegrijden uit je Vinex-wijk niet alle buren wilt wakker schudden met agressief V8-geblaf. Desnoods kun je tot 25 kilometer lang volledig elektrisch rijden. Zolang je maar niet harder wilt dan 135 km/h. Maar wij kennen geen Vinex-wijk die zo groot is of waar je zo hard mag ...
Ferrari SF90 Stradale is vierwielaandrijver
Consequentie van de gekozen aandrijflijn is dat de Ferrari SF90 Stradale een vierwielaandrijver is. En ook daarmee heeft het model weer een Ferrari-primeur in handen. Ferrari geeft in zijn persbericht zelf toe dat dit ook een noodzakelijkheid is om de ongelooflijke krachten veilig op het wegdek te brengen. Een honderdsprint van 2,5 tellen met 1001 pk op de achterwielen lijkt ons inderdaad lastig te managen, maar met 4WD kan een kind de was doen ... Nog imposanter dan het standaardsprintje, is de acceleratietijd tot 200 km/h. Die bedraagt slechts 6,7 tellen. In de jaren 80 deed de Ferrari Testarossa er ongeveer evenlang over om naar de 120 km/h te snellen ...
Lichtere bak
Hoewel de (achttraps) versnellingsbak met dubbele koppeling er één verzet vooruit heeft bij gekregen, is hij 7 kg lichter dan voorheen. Dat is mede te danken aan de afwezigheid van een achteruitversnelling. Wees niet bang; om de SF90 naar achteren te rijden hoef je niet uit te stappen en te duwen. De 'achteruitversnelling' wordt nu verzorgd door de elektromotoren aan de vooras. Behalve lichter, is de versnellingsbak tevens sneller geworden, en draagt-ie bij aan een gunstiger verbruik. De bediening vindt niet langer plaats met ronde knoppen, maar met schuiven op de middentunnel. Hun lay-out komt overeen met het schakelpatroon van Ferrari's uit het verleden. Maar dat is dan ook de enige verwijzing naar de historie in het interieur. Voor de rest is het allemaal hypermoderne elektronica wat de klok slaat. Voor de neus van de bestuurder zit het 16-inch display van het digitale instrumentarium, en op het stuur vind je behalve het inmiddels bekende manettino een touchpad en touch-toetsen met een smartphone-achtige bediening.
Boostfunctie: 900 Nm
Dat het extra vermogen ten opzichte van de F8 Tributo niet alleen maar ten goed komt van de prestaties op het rechte stuk, blijkt uit de rondetijd die Ferrari met de SF90 op het eigen Fiorano-circuit heeft neergezet: 79 seconden, tegenover 82 van de F8 Tributo. Een heel leger aan elektronische waakhonden, gecombineerd met een ongekend hoge downforce houden de stekker-Ferrari aan het asfalt geplakt. Zelfs als je met de boostfunctie geen 800, maar 900 Nm op de wielen loslaat.
Pretpakket: Assetto Fiorano
Wie de SF90 Stradale in standaardtrim nog niet sportief genoeg vindt, kan - tegen een ongetwijfeld zeer redelijke meerprijs - kiezen voor het Assetto Fiorano-pakket. Dit omvat onder meer koolstofvezel portieren, en veren en een uitlaat uit titanium. Daarmee wordt een gewichtsbesparing van 30 kilo gehaald. Verder zitten er in dit pretpakket race-schokdempers en een carbon achterspoiler die bij 250 km/h een neerwaartse druk van 390 kg genereert. Dat scheel weer wat vliegbewegingen ... De Michelin Pilot Sport Cup2-banden zorgen er op hun beurt voor dat je op met name droge track days je beste beentje kunt voor kunt zetten.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.