Prijsvergelijking: Skoda Scala versus Polo, Golf en Octavia

Prijsvergelijking: Skoda Scala versus Polo, Golf en Octavia

De Skoda Scala heeft de genen van de Volkswagen Polo, maar is groter dan een Volkswagen Golf. In welk hokje moeten we ‘m nou stoppen? Misschien kan een prijsvergelijking uitkomst bieden.

Skoda Scala

Het basismodel kost 21.990 euro en heeft een 1.0 TSI met 115 pk. Dat is lekker. Bij de VW Golf word je opgescheept met 85 pk, tenzij je 1500 euro bijlegt voor de 1.0 TSI met 115 pk. Dan staat de teller al op 25.505 euro. Bij de Polo net zo: special price 16.570 euro, maar de versie met 115 pk kost 21.160 euro. De Scala is geen kale auto (zie rijtje), maar de basisversie kun je niet upgraden met een groot touchscreen met navigatie, een digitaal instrumentarium of lichtmetalen wielen. Daarvoor moet je een versie hoger kopen (vanaf 24.490 euro).

Uitrusting Skoda Scala 1.0 TSI (115 pk)

  • Prijs Active-uitvoering: 21.990 euro
  • Airconditioning: ja
  • Noodremsysteem: ja
  • Spoorassistent: ja
  • Knie-airbag bestuurder: ja
  • Meerprijs cruisecontrol: 190 euro
  • Totaalprijs: 22.180 euro

Goedkoper: Volkswagen Polo

De voordeligste Polo met 115 pk is een Comfortline. Die heeft geen spoorassistent of een extra knie-airbag zoals de Scala, maar wel adaptieve cruisecontrol. En anders dan bij de Scala, heb je wél de mogelijkheid om mooie wielen, een navigatiesysteem of digitale klokken aan te vinken. De Polo mag dan (veel) minder ruim zijn, je hebt wel meer keuzevrijheid.

Uitrusting Volkswagen Polo 1.0 TSI (115 pk)

  • Prijs Comfortline-uitvoering: 21.160 euro
  • Airconditioning: ja
  • Noodremsysteem: ja
  • Spoorassistent: niet leverbaar
  • Knie-airbag bestuurder: niet leverbaar
  • Adaptieve cruisecontrol: ja
  • Totaalprijs: 21.160 euro

Duurder: Volkswagen Golf

De goedkoopste Golf met 115 pk is een Trendline, het instappertje. Zijn standaarduitrusting leest als die van de Scala: airco, een noodremsysteem en een knie-airbag voor de bestuurder zijn aanwezig. Cruisecontrol (adaptief) kost 258 euro extra. De spoorassistent is een lastpak: hij is alleen leverbaar op een duurdere versie. Net als zoveel dingen.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Uitrusting Volkswagen Golf 1.0 TSI (115 pk)

  • Prijs Trendline-uitvoering: 25.505 euro
  • Airconditioning: ja
  • Noodremsysteem: ja
  • Spoorassistent: niet op deze versie
  • Knie-airbag bestuurder: ja
  • Cruisecontrol: 258 euro
  • Totaalprijs: 25.763 euro

Duurder: Skoda Octavia

Onze wildcard: de Octavia is nog ruimer dan de Scala en de Golf. Hij is concurrerend geprijsd (23.690 euro) en heeft ook een 1.0 TSI met 115 pk. Airconditioning? Yep. Cruisecontrol? Check. Knie-airbag? Uiteraard. Noodremsysteem? Alleen diep in de optielijst, want de Octavia is oud. Spoorassistentie? Nooit van gehoord. Ruimte in overvloed? Bingo!

Uitrusting Skoda Octavia 1.0 TSI (115 pk)

  • Prijs Active-uitvoering: 23.690 euro
  • Airconditioning: ja
  • Noodremsysteem: niet op deze versie
  • Spoorassistent: niet leverbaar
  • Knie-airbag bestuurder: ja
  • Cruisecontrol: ja
  • Totaalprijs: 23.690 euro

Conclusie

De Volkswagen Polo is goedkoper dan de Skoda Scala - ook als je de Polo upgrade naar de 115 pk sterke motor die de Scala standaard heeft. Maar die vergelijking is niet helemaal eerlijk, want de Skoda Scala heeft het formaat van een Volkswagen Golf. En die prijsvergelijking wint de Skoda makkelijk. De nog grotere Octavia krijgt binnenkort een opvolger, maar met zijn huidige prijs en uitrusting is het nog altijd een prima deal.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Prijsvergelijking Skoda Scala versus Polo, Golf en Octavia
Prijsvergelijking Skoda Scala versus Polo, Golf en Octavia
Prijsvergelijking Skoda Scala versus Polo, Golf en Octavia
Prijsvergelijking Skoda Scala versus Polo, Golf en Octavia
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties