50 jaar Porsche 914: van muurbloempje tot stijlicoon

50 jaar Porsche 914:  van muurbloempje tot stijlicoon

Op sommige auto’s lijkt de tijd geen vat te krijgen. Daar is de Volkswagen-Porsche 914 een goed voorbeeld van. In vijftig jaar heeft de tijdloze tweezitter met middenmotor niets van zijn glans verloren. Porsche eert de 914 nu met een expositie in het Porsche Museum.

Eerst even een misverstand uit de wereld helpen. Er klopt namelijk niets van het idee dat de Porsche 914 gedurende zijn loopbaan tussen 1969 en 1976 volledig overschaduwd werd door de 911. Sla de productiecijfers er maar op na. Vanaf de herfst van 1969 tot het voorjaar van 1976 zijn er in totaal 118.978 VoPo's gebouwd. Zet dat tegenover de 95.491 exemplaren die in dezelfde (volledige!) jaren van de Porsche 911 zijn verkocht, en de conclusie dat de 914 wel degelijk een gezonde bron van inkomsten was, is volledig gerechtvaardigd.

Waarom werkten Porsche en VW samen?

Midden jaren zestig kon Porsche een nieuw instapmodel goed gebruiken. Tijdens een informeel gesprek dat Ferdinand Porsche had met Volkswagen-opperhoofd Heinrich Nordhoff, werd duidelijk dat ook Volkswagen zat te springen om een nieuw sportief model – beide partijen bleken elkaars expertise en financiële armslag uitstekend te kunnen gebruiken voor de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe sportwagen.

Net zo groot als een Renault Clio

De ontwikkeling zou plaats gaan vinden bij Porsche, waarbij de auto werd voorbereid op de toepassing van zowel VW's nieuwe, voor de 411 bestemde 1,7-liter boxermotor (80 pk) als van de tweeliter zescilinder uit de Porsche 911T (110 pk). Ook voor het ontwerp droeg Porsche de verantwoording. Opmerkelijk genoeg meet de 914 in de lengte nog geen 4 meter en is daarmee korter dan een hedendaagse Renault Clio.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Voooroordelen over de 914

Zoals Porsche en Volkswagen de ontwikkelingskosten splitsten, werd ook de buit verdeeld tussen beide partijen. Halverwege de jaren zestig werd de bouw van een nieuwe viercilinder sportwagen beklonken. Voor Porsche werd het een beter betaalbaar alternatief voor de 911, zodat oud-356-rijders binnenboord konden blijven. Voor Volkswagen diende het model ter vervanging van de inmiddels stokoude Karmann-Ghia. Dat Porsche-klanten de 914 uiteindelijk niet pruimden vanwege het VW-logo, en dat de VW-klandizie niet over de middelen beschikte om de 914 te kunnen bekostigen, kan op basis van de productiecijfers echter rechtstreeks naar het rijk der fabelen worden verwezen.

Beheersing

De plaatsing van de motor was bijzonder. Porsche plaatste de plaatste de motor van de 914 – een viercilinder Volkswagen-boxer met 80 pk – vóór de achterwielen van de auto. Zo werd het gewicht optimaal over de vier wielen verdeeld, met zeer uitgebalanceerde rijeigenschappen als resultaat. Porsche had al middenmotorervaring opgedaan met racewagens als de 550 Spyder, de 904 en de 906, die tijdens belangrijke races zeer succesvol waren geweest en vaak als winnaar over de meet kwamen. De Porsche 914 was ook te koop met zescilinder boxermotor uit de 911 T. Die was met 110 pk een stuk sneller dan het Volkswagen-blok.

De Porsche 914 is een mijlpaal ...

... dat zullen verstokte 911-liefhebbers inmiddels ook moeten erkennen. De prijzen voor de zescilinder 914's rijzen inmiddels de pan uit, voor een origineel exemplaar wordt zomaar 80 tot 100 duizend euro gevraagd. De viercilinders zijn een stuk vriendelijker geprijsd, voor zo'n 15.000 euro moet het lukken een net exemplaar te vinden.

Porsche Museum

Nu de VoPo zijn vijftigste verjaardag viert, staat de auto volop in de belangstelling. Het Porsche Museum in Stuttgart heeft van 2 juni tot 7 juli een speciale tentoonstelling aan de Porsche 914 gewijd. Op de openingsdag heeft Porsche iets speciaals bedacht: een Typical Porsche Day, met gratis toegang voor alle liefhebbers en eigenaren van een Porsche 914.

Lees het hele verhaal in Classic Cars

Benieuwd naar het hele verhaal van de Porsche 914? Bestel dan Classic Cars nummer 30 na, met nog veel meer mooie foto's en details. Alles lezen over Porsche? Bestel dan onze supergave Porsche 911-special. Allebei topcadeaus voor vaderdag natuurlijk.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

50 jaar Porsche 914:  van muurbloempje tot stijlicoon
50 jaar Porsche 914:  van muurbloempje tot stijlicoon
50 jaar Porsche 914:  van muurbloempje tot stijlicoon
50 jaar Porsche 914:  van muurbloempje tot stijlicoon
50 jaar Porsche 914:  van muurbloempje tot stijlicoon
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties