Audi S8 met 450 pk sterke Lambo-V10
Het merk met de vier ringen presenteert een sportief topmodel op basis van de A8. De Audi S8 wordt aangedreven door een 450 pk sterke 5.2 liter V10 afkomstig van Lamborghini.
Drie jaar geleden presenteerde Audi de huidige versie van de A8. Met de komst van de W12 deed de single-frame grille zijn intrede in het modellengamma van Audi. Vorig jaar werd de gehele A8-serie licht gefacelift waarbij onder andere de single-frame grille standaard werd op elk model. Anno 2005 presenteert Audi de S8, het sportieve topmodel van de A8.
450 pk V10
De S8 wordt aangedreven door de V10 die ook in de Lamborghini Gallardo te vinden is. De 10 cilinder motor levert een vermogen van 450 pk en een koppel 540 Nm uit een slagvolume van 5.2 liter. Het koppel is reeds beschikbaar bij 3.500 toeren per minuut. Voor de brandstofinspuiting maakt Audi gebruik van de FSI-techniek. De V10 maakt het mogelijk om de S8 in 5,1 seconden naar 100 km/h te sleuren en een topsnelheid van 250 km/h te behalen. Het verbruik ligt op 13,9 liter per 100 km.
De S8 wordt aangedreven door de V10 die ook in de Lamborghini Gallardo te vinden is. De 10 cilinder motor levert een vermogen van 450 pk en een koppel 540 Nm uit een slagvolume van 5.2 liter. Het koppel is reeds beschikbaar bij 3.500 toeren per minuut. Voor de brandstofinspuiting maakt Audi gebruik van de FSI-techniek. De V10 maakt het mogelijk om de S8 in 5,1 seconden naar 100 km/h te sleuren en een topsnelheid van 250 km/h te behalen. Het verbruik ligt op 13,9 liter per 100 km.
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Quattro-vierwielaandrijving
Om het gewicht zo laag mogelijk te houden is de S8 - net als elke andere A8 - opgetrokken uit aluminium. Het Audi Space Frame (ASF) is sterk en zorgt ervoor dat het gewicht beperkt blijft tot 1.940 kg. Een zestraps Tiptronic automaat brengt het vermogen van de 450 pk sterke V10 over op alle vier de wielen. Uiteraard maakt Audi daarbij gebruik van haar beproefde Quattro-systeem. Standaard wordt 40 procent van het vermogen op de voorwielen overgebracht en 60 procent op de achterwielen. Als de situatie daarom vraagt kan het vermogen tot maximaal 85 procent op de achterwielen of 65 procent op de voorwielen worden overgebracht. Luchtvering is standaard op de S8 en past met behulp van diverse sensoren continue de onderstelafstemming af.
Om het gewicht zo laag mogelijk te houden is de S8 - net als elke andere A8 - opgetrokken uit aluminium. Het Audi Space Frame (ASF) is sterk en zorgt ervoor dat het gewicht beperkt blijft tot 1.940 kg. Een zestraps Tiptronic automaat brengt het vermogen van de 450 pk sterke V10 over op alle vier de wielen. Uiteraard maakt Audi daarbij gebruik van haar beproefde Quattro-systeem. Standaard wordt 40 procent van het vermogen op de voorwielen overgebracht en 60 procent op de achterwielen. Als de situatie daarom vraagt kan het vermogen tot maximaal 85 procent op de achterwielen of 65 procent op de voorwielen worden overgebracht. Luchtvering is standaard op de S8 en past met behulp van diverse sensoren continue de onderstelafstemming af.
Keramische remschijven
Niet geheel onbelangrijk zijn de enorme remmen die de S8 op tijd tot stilstand moeten brengen. Het 18 inch remsysteem schuilt achter 20 inch lichtmetalen velgen. De S8 staat op 265/35 ZR20 banden rondom. Optioneel zijn keramische remschijven leverbaar.
Niet geheel onbelangrijk zijn de enorme remmen die de S8 op tijd tot stilstand moeten brengen. Het 18 inch remsysteem schuilt achter 20 inch lichtmetalen velgen. De S8 staat op 265/35 ZR20 banden rondom. Optioneel zijn keramische remschijven leverbaar.
Sportief maar ingetogen
Bij een sportieve inborst als die van de S8 hoort een passend uiterlijk, die geheel volgens Audi-traditie ingetogen is gebleven. Slechts details verraden dat het hier om een supersnelle A8-versie gaat. De single-frame grille is opgesierd met een S8-logo en het gaas in grille is zilvergrijs gespoten. Onder de grille zien we drie luchtinlaten voor voldoende koeling. De grote luchtinlaten onder de koplampen zijn gevuld met honingraatgaas. Op de zijschermen verraadt een V10-logo de motorisering en de iets verbrede zijskirts geven ook aan dat we hier niet met een standaard A8 te maken hebben. Verder zijn de spiegelkappen uitgevoerd in geborsteld aluminium, is er een minimaal spoilertje geïntegreerd in de kofferklep en springt de iets gewijzigde achterbumper en het uitlaatsysteem in het oog.
Bij een sportieve inborst als die van de S8 hoort een passend uiterlijk, die geheel volgens Audi-traditie ingetogen is gebleven. Slechts details verraden dat het hier om een supersnelle A8-versie gaat. De single-frame grille is opgesierd met een S8-logo en het gaas in grille is zilvergrijs gespoten. Onder de grille zien we drie luchtinlaten voor voldoende koeling. De grote luchtinlaten onder de koplampen zijn gevuld met honingraatgaas. Op de zijschermen verraadt een V10-logo de motorisering en de iets verbrede zijskirts geven ook aan dat we hier niet met een standaard A8 te maken hebben. Verder zijn de spiegelkappen uitgevoerd in geborsteld aluminium, is er een minimaal spoilertje geïntegreerd in de kofferklep en springt de iets gewijzigde achterbumper en het uitlaatsysteem in het oog.
Mix van sportiviteit en luxe
Het interieur van de S8 is een combinatie van sportiviteit en veel luxe. De gebruikte materialen zorgen voor een mooie mix. Het dashboard is afgewerkt met leer en aluminium en dat geldt ook voor de middenconsole en deurpanelen. Optioneel is carbon leverbaar. De stoelen zijn geheel met tweekleurig leer bekleed. Het driespaaks stuurwiel wordt gekenmerkt door een S-embleem en een startknop vervangt de sleutel.
Het interieur van de S8 is een combinatie van sportiviteit en veel luxe. De gebruikte materialen zorgen voor een mooie mix. Het dashboard is afgewerkt met leer en aluminium en dat geldt ook voor de middenconsole en deurpanelen. Optioneel is carbon leverbaar. De stoelen zijn geheel met tweekleurig leer bekleed. Het driespaaks stuurwiel wordt gekenmerkt door een S-embleem en een startknop vervangt de sleutel.
Uitrusting
Standaard wordt de S8 geleverd met een rijke uitrusting. Adaptive Lights, keyless entry, dubbelglas in de portierruiten, verwarmbare voor- en achterstoelen, DVD-systeem, navigatiesysteem, MMI, lederen bekleding en een uitgebreid audiosysteem. Optioneel kan de Deense audiospecialist Bang & Olufsen een Advanced Sound System monteren. Het systeem bestaat uit 14 speakers, 2 versterkers en heeft een vermogen van 1.100 watt. Het systeem werkt geheel digitaal.
Standaard wordt de S8 geleverd met een rijke uitrusting. Adaptive Lights, keyless entry, dubbelglas in de portierruiten, verwarmbare voor- en achterstoelen, DVD-systeem, navigatiesysteem, MMI, lederen bekleding en een uitgebreid audiosysteem. Optioneel kan de Deense audiospecialist Bang & Olufsen een Advanced Sound System monteren. Het systeem bestaat uit 14 speakers, 2 versterkers en heeft een vermogen van 1.100 watt. Het systeem werkt geheel digitaal.
140.000 euro
Vanaf de zomer van de 2006 staat de Audi S8 bij de dealers. In Duitsland gaat het topmodel € 97.600,- kosten. Reken in Nederland op een prijskaartje van rond de 140.000 euro en in Belgie zo rond de ton euro.
Vanaf de zomer van de 2006 staat de Audi S8 bij de dealers. In Duitsland gaat het topmodel € 97.600,- kosten. Reken in Nederland op een prijskaartje van rond de 140.000 euro en in Belgie zo rond de ton euro.
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.