Het onbekende verhaal achter de Volkswagen Kever

Ganz

Nu in diverse filmhuizen. De film Ganz: How I lost my Beetle van regisseur Suzanne Raes. Hierin wordt het waargebeurde, maar ongelooflijke verhaal van Josef Ganz verteld. Volgens veel autohistorici was deze Joodse ingenieur het ware brein achter de Volkswagen Kever. Bekijk de trailer!

Josef Ganz (1898-1967) was autofanaat, autojournalist en ingenieur. In een tijd dat automobielen nog het speeltje zijn van de rijken der aarde, droomt Ganz ervan om een kleine en betaalbare auto te bouwen voor Otto Normalverbraucher, de Duitse evenknie van Jan met de Pet.

De Maikäfer van Josef Ganz

Al in 1930 presenteert Ganz de Maikäfer, een prototype met ruggengraatchassis, een achterin geplaatste motor en onafhankelijke wielophanging. Als Standard Superior gaat dit ontwerp enige jaren later in serieproductie, al blijven de aantallen beperkt.

Ganz en Hitler dromen dezelfde droom

Het toeval wil dat Adolf Hitler, die in deze periode in Duitsland aan de macht komt, ook droomt van een auto voor de massa. Der Führer schijnt wel gecharmeerd te zijn van de ideeën van Ganz, maar vanwege diens Joodse afkomst, wil Hitler niets met Ganz te maken hebben. Sterker nog, Ganz wordt het leven in nazi-Duitsland flink zuur gemaakt. Zijn overeenkomsten met BMW en Mercedes worden geannuleerd en hij verliest zijn baan bij het tijdschrift Motor-Kritik. In 1933 wordt Ganz door de Gestapo gearresteerd, maar hij slaagt erin naar Zwitserland te vluchten.

De vernieuwde Volkswagen T-Cross
De vernieuwde Volkswagen T-Cross

Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!

Auto van Ganz in Louwman Museum

Ganz werkt in Zwitserland verder aan zijn ontwerp. Het eindresultaat wordt Rapid gedoopt, waarvan vlak na de Tweede wereldoorlog 37 voorseriemodellen worden gemaakt. Daarna wordt het Zwitserse 'volksauto-project' beëindigd. Er zijn enkele exemplaren van de Rapid overgebleven, waarvan er eentje in het Louwman Museum staat. Uiteindelijk krijgt Ferdinand Porsche de opdracht de ideeën van Ganz door te ontwikkelen tot de Kraft durch Freude Wagen. De Volkswagen die elke Rijksduitser zich op termijn zou kunnen veroorloven.

Kdf-wagen wordt Volkswagen Kever

De rest is geschiedenis. Het duurt weliswaar tot na de oorlog voordat de KdF-wagen van Hitler en Porsche zich tot de gedroomde Volkswagen ontpopt, maar de productieaantallen stijgen tot grotere hoogten dan Hitler waarschijnlijk ooit had gedacht: ruim 20 miljoen.

Erfgoed Josef Ganz

De verbannen Josef Ganz raakt in de vergetelheid en sterft in 1967 roemloos in Australië. Zijn biograaf en familieleden proberen zijn nalatenschap bekend te maken en letterlijk weer op de weg te krijgen. In de film Ganz: How I lost my Beetle brengen Ganz' familie en bewonderaars zijn verloren erfgoed weer tot leven. Bekijk alvast de trailer van deze boeiende film over de onbekende voorgeschiedenis van de Volkswagen Kever.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Ganz
Ganz
Sneak peek: het onbekende verhaal achter de Volkswagen Kever
Sneak peek: het onbekende verhaal achter de Volkswagen Kever
Sneak peek: het onbekende verhaal achter de Volkswagen Kever
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties