Audi S6, S6 Avant en S7 Sportback: met een dikke diesel (en een beetje stroom)
De nieuwe Audi S6, S6 Avant en S7 Sportback krijgen een heel dikke dieselmotor. Ze zijn voorzien van een elektronische compressor en een 48-volt elektrische assistentiemotor. De drieliter V6 is daarmee goed voor 350 pk en 700 Nm.
Het staat er echt, in het persbericht: 117,9 pk per liter slagvolume. Dat is een waarde dat tot voor kort was voorbehouden aan racemotoren, zó hoog opgevoerd dat ze elk moment op exploderen stonden. Maar de nieuwe Audi S6, S6 Avant en S7 Sportback hebben geen racemotor. Verre van dat zelfs: voorin ligt namelijk een drieliter diesel. Maar dan wel eentje waar een elektronisch gestuurde compressor op is geschroefd. En die is gekoppeld aan een 48-volt elektromotor, voor de nodige extra assistentie.
Weg met dat turbogat
De elektrische compressor ondersteunt de turbo, waarvan de dieselaar eveneens is voorzien. De compressor dient enkel ter opvulling van het 'turbogat' en draagt tot een toerental van 1650 tpm zijn steentje bij. Daarna is de turbo op druk en redt-ie het verder zelf wel. Doordat de turbo een variabele turbinegeometrie heeft, blijft hij tot hoge toerentallen een efficiënte zuurstofstroom aan de cilinders leveren. Dat brengt het maximum koppel naar 700 newtonmeter, dat tussen 2500 en 3100 tpm constant beschikbaar is.
In 5 tellen op de 100
Met deze motor leveren de S6, S6 Avant en S7 Sportback topprestaties. Voor de S6 Limousine geeft Audi een sprinttijd van 5,0 seconden op. De S7 Sportback geeft daar maar een tiende tel op toe – met z'n diesel. Dat de topsnelheid is begrensd op 250 km/h, is een vanzelfsprekendheid bij de Duitse merken.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Mild Hybrid
Overigens hoeft de dieselmotor niet alleen op hulp van de elektrische compressor en de turbo te rekenen. Er is namelijk ook een 48-volt elektromotor aan de 3.0 V6 gekoppeld. Of om in technische details te treden: een BAS (belt alternator starter) en een 10 Ah lithium-ion accu. Door het regenereren van remenergie, kan er met de opgeslagen stroom kan er gedurende 40 seconden elektrisch 'gezeild' worden, waarbij de TDI-motor is uitgeschakeld. Audi zegt dat dit een verbruikswinst van 0,4 liter op 100 kilometer oplevert.
“Het staat er echt: 117,9 pk per liter slagvolume. Dat is een waarde dit tot voor kort was voorbehouden aan racemotoren.”
Vierwielbesturing voor extra scherpte
Vanzelfsprekend hebben de S6, S6 Avant en S7 Sportback standaard vierwielaandrijving. Hetzelfde geldt voor de achttraps automaat. Tegen meerprijs kan achterwielbesturing worden besteld, waarmee de draaicirkel met 1,1 meter wordt verkleind. Tot 60 km/h draaien de achterwielen tegen, voor scherpere reacties op de besturing, daarboven draaien ze met de achterwielen mee en zorgen op die manier voor een betere stabiliteit. Anders begerenswaardige opties zijn luchtvering met adaptieve schokdempers, een actief sportdifferentieel en carbonkeramische remschijven. Standaard staan de S6, S6 Avant en S7 Sportback op 20-inch lichtmetaal.
Geen schreeuwerigheid
Uiteraard is dit allemaal verpakt in een zeer gedistingeerde carrosserie. Bij de S-versies van de A6, A6 Avant en A7 Sportback hoef je nou eenmaal geen schreeuwerigheid te verwachten. Afgezien van de grote wielen, de twee dubbele uitlaten en de wat dikker aangezette bumpers, is het onderscheid met de standaard versies uitsluitend door kenners te herkennen. Het interieur van de S-modellen is een oase van sportieve luxe. Sportstoelen zijn standaard, de S7 Sportback krijgt zelfs zogenaamde supersportstoelen van Audi mee. Sierlijsten en pedalen van aluminium dragen extra bij aan de sportieve ambiance aan boord van de S6, S6 Avant en S7 Sportback. Het tft-scherm van de virtual cockpit zet de toerenteller in het middelpunt, waarbij alleen het rode gebied bij 4500 tpm nog verklapt dat je met een krachtige diesel onderweg bentBij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.