Column: Mercedes SLC, vaarwel kappersauto!
Toen de Mercedes SLK in 1996 op de markt verscheen, werd er een beetje honend over zijn uiterlijk gedaan. Nu Mercedes zijn opvolger SLC uit het tableau schrapt, overheerst vooral de weemoed.
Dameskappersauto: je zal het stempel maar opgeplakt krijgen. In 1996 bestond de autojournalistiek nog uit norse oude mannen, type Johan Derksen. Het was toen not done
Wat betekent SLK?
Officieel heeft Mercedes nooit onthuld waar de letters SLK voor staan, maar vaak wordt uitgegaan van Sport, Leicht, Kompakt/Kurz. Toen hij in 1996 op de markt verscheen op basis van de toenmalige C-klasse, kende hij geen gelijke in de roadsterwereld. De Mazda MX-5 was al op de markt, maar dat was toch vooral een puristische auto. De SLK combineerde het plezier van open rijden met een hoge mate aan comfort.
Schouwspel
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Een stoffen dakje dat je handmatig moest opvouwen, was maar onhandig. En dus kreeg de SLK, hoogst ongebruikelijk in de jaren negentig, een stalen vouwdak dat met een druk op de knop elektrisch achter je rug verdween. Die exercitie duurde 25 seconden en leverde een prachtig schouwspel op. Wilde je met het dak dicht rijden, dan bood het stalen dak het comfort van een coupé. De besnorde journalisten vonden het maar niets. Zo'n hardtop was voor wijven, echte mannen zagen af met een lekkend dak en een snoeihard onderstel.
Airscarf
Het publiek sloot de SLK wél in de armen. In eerste instantie was hij alleen met viercilinder motoren te koop, na een facelift in 2000 ook als V6 én als AMG met 354 pk. Ondanks de prima verkopen, trok Mercedes zich wel iets aan van de kritiek van de journalisten. De tweede generatie uit 2004 zag er een stuk stoerder uit, de AMG-versie kreeg zelfs een achtcilinder en er kwam een speciale Black Series met 400 pk. "Nu ook voor herenkappers", tekende een van de Nederlandse autojournalisten niet ongeestig op. Al was er weer iets te mekkeren: wat moest de stoere man nou met Airscarf, een systeem dat warme lucht in je nek blies?
Bruinverbrand op Tenerife
Die arme heren van de pers. Ook Airscarf werd uitstekend gewaardeerd en vond later zijn weg naar alle cabriolets die Mercedes zou onthullen. Ondertussen bleef de Mercedes SLK populair en verscheen in 2011 de derde generatie. Inmiddels was ikzelf ook toegetreden tot de autojournalistiek en slonk het aantal heren met snorren. Op Tenerife vond de introductie plaats in maart, terwijl het in Nederland nog beestenweer was en iedereen snakte naar de lente. We reden de beroemde Pico del Teide op, wentelden ons in de voorjaarszon, verbrandden flink, maar waren dik tevreden. De oudere heren waren grotendeels met pensioen, de SLK werd - ook door mij - de hemel in geprezen. Hij bood precies de juiste mix van comfort en sportiviteit. In 2016 werd bij de facelift de naam veranderd in SLC. De keuze uit benzinemotoren met vier, zes of acht cilinders was enorm en inmiddels kon je ook dieselen.
“"Nu ook voor herenkappers", tekende een van de Nederlandse autojournalisten op.”
Het onvermijdelijke einde
Eind goed al goed voor de SLK/SLC? Nee, want Mercedes trekt de stekker eruit. De laatste jaren kwam het merk met een keur aan nieuwe cabriolets en hoe mooi de huidige SLK ook is, de verkoopaantallen kelderden jaar na jaar. Vorig jaar bijvoorbeeld kochten nog geen 30 Nederlanders een SLC. Maar niet alleen in Nederland, ook in thuisland Duitsland was de auto niet meer populair.
De kapper is hip
Tijden zijn veranderd. Herenkappers zijn extreem hip: ze hebben tattoos en je kunt er speciaalbier of single malt
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.